Närbild av rosa och vita Bougainvillea blommor

Apollos hållbarhetsarbete

Apollo vill göra det enkelt för människor att upptäcka nya delar av världen, olika kulturer, språk, religioner, traditioner, dofter och smaker. Vi är besjälade av idén att kunskapen om, upplevelsen av, och interaktionen med våra värdländer bidrar positivt till att öka insikten, respekten och förståelsen för människor från olika kulturer och länder.

Apollos hållbarhetsarbete fokuserar på hela resan: hemma, på flyget och ute på destinationerna. Arbetet är inriktat på mänskliga rättigheter, klimatförändringar, hållbara produkter och en hållbar leverantörskedja.

  • Apollo ökar kontinuerligt hållbarhetskraven på leverantörer och samarbetspartners.

  • Apollo arbetar aktivt för att minimera sitt klimatavtryck.

  • Apollo arbetar, genom branschsamarbeten, aktivt för att bidra till utvecklingen av hållbar turism.

Sedan 2015 är Apollo en del av den privatägda tyska koncernen REWE Group. REWE Groups hållbarhetsstrategi fokuserar på alla dess verksamhetsområden, för att skapa och tillgängliggöra hållbara alternativ inom turism och konsumtion. Här kan du läsa mer om REWE Groups hållbarhetsarbete.Apollo tillhör DERTOUR Group vars hållbarhetsarbete sammanfattas “Committed to the World”. Här kan du läsa mer om DERTOURS hållbarhetsarbete och det arbete som utförs inom ramen för DERTOUR Foundation. Våra certifieringar

travelife logga

Travelife är en global certifiering som visar att researrangörer arbetar hållbart och tar ansvar för miljö och samhälle. Certifieringen kräver att företag uppfyller strikta hållbarhetskrav och bidrar till en positiv utveckling inom turismen.


Vårt hållbarhetsarbete

Kroatien

Våra samarbetspartners

Apollo har under de senaste åren skapat ett antal strategiska partnerskap, utvalda för att täcka de olika områdena av företagets hållbarhetsarbete, såsom mänskliga rättigheter, sexturism, djurskydd etc. Dessa partnerskap gäller på nordisk nivå och utöver detta kan varje lokal marknad välja lokala partners och projekt. Partnerskapen omfattar en mängd dimensioner såsom utbildningar, seminarier, donationer, föreläsningar och kundaktiviteter.

Thailand strand

Policys och riktlinjer

I många år har Apollo åtagit sig att minimera och helt eliminera eventuella brott mot arbets-, sociala och miljömässiga standarder i vårt leverantörsnätverk. Våra riktlinjer utgör ett bindande ramverk för våra kommersiella relationer med våra partners. Våra policyer och mål beskrivs bl.a. i vår uppförandekod och vår uppförandekod för leverantörer, som båda stödjer företagets ansvar för samhälle och miljö.Apollo arbetar för att ständigt förbättra de sociala och miljömässiga förhållandena över hela värde- och leverantörskedjan.

Berg och båtar

Vårt hållbarhetsarbete på resmålen

Turism är idag en av världens största arbetsgivare. Turism skapar efterfråga på hotell, restauranger, transport och shopping, som i sin tur ger många nya arbetstillfällen och ett inflöde av kapital. Apollos närvaro i olika länder ska dock alltid ske med respekt för människan och den lokala kulturen.

Samos poolområde

Vårt hållbarhetsarbete på hotellen

Apollo erbjuder idag en mängd hotell som är hållbarhetscertifierade av Travelife och hotell som är miljömärkta av Green Key. Vårt mål är att öka dessa med 10% per år.

flygplan som flyger över himlen i solnedgång

På flygen

Inget sätt att flyga på är så hållbart som en charterresa. Apollo jobbar för att fylla flygplanen till sista stol. Att fylla sina flygplan till nästan 100% är väsentligt mer miljövänligt än att flyga med halvtomma flygplan. En annan viktig komponent i flygupplägget är att mellanlandningar sällan görs eller aldrig. Vid ankomst till och avresa från destinationen erbjuds också, enligt samma modell, delade transportlösningar; bussar, båtar.

Barn i Thailand

Mänskliga rättigheter

Ansvaret för att skydda mänskliga rättigheter ligger inte bara på staten. Även företag är ansvariga inom sin inflytandesfär för att skydda de mänskliga rättigheterna och se till att de inte är delaktiga i juridiska kränkningar av andra. Det gäller även turism och dess komplexa värdekedja tillsammans med dess otaliga mängd av tjänsteleverantörer och destinationer. Den måste identifiera mänskliga rättigheter som är inneboende för branschen och gradvis integrera dem i affärsprocesser. DERTOUR Group har get sig ut på denna väg. Vi vill driva på en positiv utveckling och förbättra situationen för de drabbade.

gröna växter med solljus som skiner mellan bladen

Klimatkompensera din resa

Apollo samarbetar med GreenSeat (Climate Neutral Group) där alla våra tjänsteresor klimatkompenseras. Vi erbjuder våra kunder att klimatkompensera sina resor, antingen genom GreenSeat eller genom någon annan aktör. Nedan är förslag på olika företag för klimatkompensation. Kompensationen betalas direkt till respektive organisation.

Kritvit strand med turkosblått vatten i Kroatien

hur reser jag mer hållbart

Som resenär kan du bidra till en hållbar turism genom att vara nyfiken – ställa frågor och krav. Använd ditt sunda förnuft och var ödmjuk mot den kultur och den plats du besöker. Här kommer några tips på vad du själv kan göra för att resa mer hållbart.

händer som fångsar vatten

Hållbarthetsstrategi

Som en del av den näst största turistorganisationen i Europa, med närvaro på många destinationer runt om i världen, är det en självklarhet för oss att agera hållbart. Apollos arbete är dedikerat, äkta och långsiktigt.

Kroatien

Hållbarhetsrapporter

Sköldpadda

Djurskyddsarbete

Apollo tar avstånd från aktiviteter där djur exploateras. Vi gör inga utflykter eller aktiviteter med djur i fångenskap och redan 2014 tog vi bort aktiviteter som elefantridning och att simma med delfiner.

kvinna som står i vatten och planterar växter

DERTOUR Foundation

DERTOUR Foundation grundades 2014 av Apollos ägare DERTOUR för att sammanföra gruppens sociala engagemang. Idag finansierar stiftelsen mer än 97 projekt i 28 länder, varav majoriteten syftar till att ge lokalbefolkningen möjlighet att minska fattigdom och ojämlikhet, skydda naturliga livsmiljöer och främja djurens välbefinnande.

bro omringad av träd och grönska

certifiering

DERTOUR NORDIC AB, en del av DERTOUR GROUP, har arbetat dedikerat med hållbarhet i många år, i alla enheter som ingår i gruppen. Apollos första hållbarhetsstrategi etablerades 2009 och Apollo Travelife certifierades, som den första researrangören i Skandinavien, redan 2015.

Apollo reseledare

Apollo som arbetsplats

Etik, hållbarhet och socialt ansvar är grundstenar i Apollos verksamhet, och det genomsyrar såväl det interna arbetet som samarbetet med externa leverantörer och samarbetspartners. Barns rätt till skydd och allas rätt till goda arbetsvillkor är särskilt viktigt för oss då vi rör oss i en global miljö, där detta inte alltid är en självklarhet.​Apollos ambition är att all personal ska vara utbildad, motiverad och engagerad för att utföra sina arbetsuppgifter på ett ansvarsfullt och hållbart sätt. Genom att medarbetarna kontinuerligt utbildas och informeras, skapar Apollo en grund som gör det möjligt att effektivt integrera hållbarhetsarbetet i verksamheten. I tydliga riktlinjer och policys beskrivs såväl Apollos regler som värderingar och förhållningssätt – hur vi agerar i vardagen. Här kan du läsa mer om hur vi inom DERTOUR Group arbetar med hållbarhetsfrågor. Här kan du ta del av Apollos hållbarhetsrapporter.