
Apollos Service
på resmålen
Vi på Apollo vill gärna ge dig en trygg semester. Därför kan du enkelt och när som helst kontakta oss eller våra lokala samarbetspartners för information, råd och tips. Skulle något problem uppstå under resan ser vi naturligtvis till att du får den hjälp du behöver i stunden.
Beroende på vart du reser erbjuder vi olika typer av service: Apollo Service, Lokal Service eller Apollo Service Line. Vilken servicenivå som gäller för just ditt resmål under din avreseperiod framgår på vår hemsida under respektive resmål, längst ner på sidan under knappen "Servicenivå".
På resmål med Apollo Service finns våra skandinavisktalande reseledare på plats. Du möts av dem redan vid ankomsten till flygplatsen, och om du reser med reguljärflyg och har bokat transfer, blir du välkomnad av en lokal representant som hjälper dig vidare till hotellet.
Vi erbjuder service dygnet runt via telefon, SMS, app och e-post, med praktisk information, tips om utflykter, hyrbil och mycket mer. På de flesta av våra resmål finns ett servicekontor och servicetider på utvalda hotell eller centralt belägna platser. För personlig kontakt är du alltid välkommen att träffa oss där. Du får vårt telefonnummer, information om servicetider på hotellen samt adress och öppettider för servicekontoret strax före avresa.
Om du endast har bokat flyg med oss rekommenderar vi att du kontaktar en av våra reseledare vid ankomst för att få välkomstmaterial. Du hittar information om under vilka perioder Apollo Service erbjuds på vår hemsida, under respektive resmål.
På resmål med lokal service representeras vi av vår lokala, engelsktalande samarbetspartner. Vår lokala representant hjälper dig gärna med tips och råd för att du ska få en så bra semesterupplevelse som möjligt.
Du kan också kontakta oss dygnet runt via telefon, SMS och e-post, där du får svar från vår egen skandinavisk- och engelsktalande Apollo Service Line. Vid brådskande ärenden bör du alltid ringa oss direkt.
Du får aktuellt telefonnummer via sms strax före avresa.
På resmål med Apollo Service Line kan du kontakta oss dygnet runt via telefon, SMS och e-post. Du får svar från vår skandinavisk- och engelsktalande Apollo-personal. Vid brådskande ärenden bör du alltid ringa oss direkt.
Om du reser med reguljärflyg och har bokat transfer, möts du av en lokal representant som hjälper dig vidare till hotellet.
Du får aktuellt telefonnummer via sms strax före avresa.
Service under resan
Vid ankomst till resmålet Våra reseledare eller lokala representanter tar emot dig på flygplatsen efter att du har kommit ut från ankomsthallen. Om du har bokat transfer genom oss visar de dig vägen till den buss eller taxi som ska ta dig vidare. Våra reseledare följer som regel inte med på transfern.
Angivna transfertid På vår hemsida under respektive resmål och fliken ”Fakta” hittar du information om den beräknade körtiden från flygplatsen till det område där du ska bo. Alla tider är uppskattade och kan variera beroende på dagens rutt, antal hotellstopp längs vägen och trafiksituationen. Det kan även uppstå väntetider på flygplatsen, vid hotellet eller exempelvis vid hamnområdet i samband med ankomst och avresa. Vid längre väntetider hänvisar våra reseledare till en plats där ditt bagage kan förvaras.
Ändringar i planerad transfer Ändringar kan ske med kort varsel på grund av omständigheter som Apollo inte kan påverka, till exempel väderförhållanden, lokala helgdagar, ändrade öppettider m.m. Detta kan innebära tidigare avgång, väntetider och i vissa fall övernattningar. Aktuella hemresetider skickas till dig via SMS två dagar före avresa.
Barn under 2 år Barn mellan 0–2 år ska sitta i en vuxens knä. Om du har egen bilbarnstol eller behöver en bilbarnstol för spädbarn rekommenderar vi att du ordnar transfer på egen hand och tar en taxi till hotellet, eftersom det inte finns reserverade platser för barn under 2 år i bussen. Bussarna har normalt säkerhetsbälten och följer landets lokala standard och säkerhetsregler.
Kombinationsresor Transfer ingår i alla kombinationsresor och sker med buss, minibuss, taxi, båt eller flyg beroende på resmål. Upphämtningstid meddelas på plats, eventuella biljetter erhålls också på resmålet.
Specialbagage Om du tar med specialutrustning som sportutrustning, cyklar och dylikt ansvarar du själv för transfer av detta från flygplatsen till hotellet och tillbaka. På vissa resmål kan en avgift tillkomma för transfer av specialutrustning, och transporten måste ofta bokas hemifrån via ”Min resa” i samband med bokningen. Fråga våra säljare vad som gäller för just ditt resmål och ditt specialbagage.
Endast bokat flyg Du kan inte boka transfer om du endast har bokat flyg eller satt ihop resan själv via vår hemsida.
Observera Det är ditt eget ansvar att se till att ditt bagage kommer med transfern vid avresa från flygplatsen samt vid avresa från hotellet inför hemresan. Du ansvarar även själv för att hämta bagaget från bussen.
På de flesta av våra resmål erbjuds ett varierat och spännande utflyktsprogram som sätts samman av våra reseledare eller lokala representanter och samarbetspartners. Du hittar utbudet på vår hemsida under respektive resmål i fliken ”Utflykter” uppe till höger eller i vår app.
Utflykterna kan dock under säsongen ändras, utgå eller helt ersättas av en annan tur, både på grund av lokala förhållanden och den allmänna efterfrågan samt antalet anmälningar.
På vissa resmål, exempelvis i storstäder eller under lågsäsong, genomförs utflykterna med engelsktalande lokalguide. Det kan också förekomma att vissa utflykter eller delar av en utflykt leds av auktoriserade lokalguider på grund av särskilda nationella bestämmelser. Utflykter utan guide kan också förekomma. Om något speciellt gäller för en viss utflykt framgår detta i beskrivningen eller meddelas på plats före utflykten.
Kom ihåg att dricks är mycket vanligt utomlands. Det är därför god sed att ge dricks, till exempel till busschauffören vid utflykter och rundresor.
Förboka utflykter Du behöver inte alltid vänta tills du anländer till resmålet för att boka dina utflykter. Säkerställ din plats genom att boka direkt i vårt bokningssystem när du bokar din resa eller i efterhand via vår hemsida under ”Mitt Apollo”. Du kan också boka utflykter via vår app, som vi rekommenderar att du laddar ner innan avresa. Läs mer om förbokning av dina utflykter här.
Avbokning av utflykter Om du vill avboka en utflykt ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt. Du kan avboka din utflykt senast 24 timmar före utflyktens start. Om du vill avboka därefter krävs ett läkarintyg.
Om du blir sjuk eller skadar dig under semestern Om du skulle ha oturen att bli sjuk eller råka ut för en olycka under din semester och behöver läkarvård är det viktigt att du omedelbart kontaktar ditt eget försäkringsbolag så snart olyckan inträffar. Det är alltid ditt försäkringsbolag och deras larmcentral som ansvarar för att hantera situationen. De ska kunna ge omedelbar ekonomisk assistans, ordna nödvändig behandling på sjukhus och vid behov arrangera hemtransport.
Våra reseledare kommer naturligtvis att göra allt som är möjligt för att ge stöd och vägledning vid sjukdom eller olycksfall, men det är alltid försäkringen som ansvarar för alla praktiska arrangemang.
Om du behöver läkarvård under semestern, kom ihåg att spara läkarintyg, kvitton och annan dokumentation från den behandlande läkaren. Detta gäller även eventuella kvitton från exempelvis apotek i samband med sjukdom eller olycka. All relevant dokumentation behövs för eventuell ersättning från ditt försäkringsbolag. Du ansvarar själv för att få ut läkarintyg och liknande, och Apollo kan inte åta sig att ordna detta åt dig.
Om du är missnöjd under din resa Är det något du inte är nöjd med under din resa är det viktigt att du så snart som möjligt kontaktar våra reseledare. De kan oftast nås via e-post, sms, telefon och på många av våra resmål även personligen på våra hotell eller andra platser i närområdet. Mer information om vad som gäller specifikt för din resa hittar du under ”Mitt Apollo” och fliken ”Välkomstinformation”.
Observera: Det är en förutsättning att våra reseledare involveras i våra gästers missnöje på resmålet så snart det uppstår. Om vi inte informeras om eventuella problem finns det ingen grund för ett eventuellt prisavdrag efter hemkomst, eftersom vi då inte har haft möjlighet att åtgärda situationen på plats. Reklamationer som inte har framförts på resmålet kommer därför inte att behandlas efter hemkomst.
Om problemet inte löses tillfredsställande på resmålet kan du kontakta oss efter hemkomst. Du kan läsa mer om reklamationer här.
Tips & inspiration
Hitta värmen året runt, läs våra reseguider eller signa upp dig till vårt nyhetsbrev.