Compliance (regelefterlevnad)
För DER Touristik Nordic AB och dess dotterbolag (tillsammans ”Apollo”) är regelefterlevnad och hög affärsetik viktigt. Med detta menas bland annat att Apollo ska följa gällande lagar och regler, samt vara en pålitlig och ansvarsfull arbetsgivare, affärspartner och tjänsteleverantör.
Uppförandekod
Apollo ingår i den tyska REWE-koncernen – en av Europas ledande rese- och turismkoncerner – och omfattas av koncernens Uppförandekod.
Visselblåsning
Visselblåsning är en process som möjliggör för såväl anställda som utomstående att rapportera missförhållanden av allmänintresse som är kopplade till Apollos verksamhet (exempelvis överträdelser av lagar eller REWE-koncernens Uppförandekod). Rapportering av sådana missförhållanden kan göras genom Apollos webbaserade visselblåsarfunktion Hintbox, eller genom att kontakta Apollos Compliance-avdelning eller externa Ombudsman (se nedan).
Rapportera missförhållanden genom Hintbox
Missförhållanden kopplade till mänskliga rättigheter och miljö (oavsett om missförhållandena avser Apollo eller andra delar av Apollos leverantörskedjor) kan även rapporteras direkt till REWE Group genom den särskilda LkSG-visselblåsarfunktionen, vilken uppfyller rapporteringskraven i den tyska lagen om tillbörlig aktsamhet i fråga om leverantörskedjor (LkSG - Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz). Vänligen notera att missförhållanden som rapporteras genom LkSG-visselblåsarfunktionen kommer att hanteras av REWE Group central (och inte av Apollo).
Rapportera missförhållanden avseende mänskliga rättigheter och miljö genom LkSG-visselblåsarfunktionen
Oavsett vad missförhållandet avser eller vilken visselblåsarfunktion du väljer, behövs det inga bevis för det misstänkta missförhållandet. All rapporteringen måste dock göras i god tro.
Apollo uppmuntrar alla – såväl anställda som utomstående – att rapportera faktiska eller misstänkta missförhållanden som berör Apollos verksamhet. Enligt lag är det förbjudet för Apollo (och REWE-koncernen i övrigt) att utsätta rapporterande personer för repressalier på grund av rapporteringen.
Båda Hintbox och LkSG ger möjlighet att rapportera missförhållanden anonymt.
Samtliga rapporter hanteras konfidentiellt. Personuppgifter utan relevans kommer att raderas och ärendet sparas endast så länge det är nödvändigt.
Kontakta Apollos Compliance-avdelning
Om du har frågor gällande regelefterlevnad är du välkommen att kontakta Apollos Compliance-avdelning:
· E-post: [email protected]
· Telefon: +46 8 673 84 90
Kontakta Apollos externa ombudsman
Vill du hellre kontakta en person utanför REWE-koncernen finns möjlighet att kontakta Andreas von Máriássy som är REWE-koncernens externa Ombudsman:
· Adress: Altheimer Eck 13/II, 80331 München, Tyskland
· E-post: [email protected]
· Telefon: +49 89 23 66 790
Ombudsmannen lyder under lagstadgad sekretess och du har möjlighet att vara anonym. Kontakt med REWE-gruppens ombudsman sker på engelska eller tyska.
Frågor eller klagomål avseende resor
För frågor eller klagomål avseende resor (innefattat reklamationer) ber vi dig att kontakta Apollos Kundtjänst.