Reklamationer efter resan
Här hittar du information som rör din resa, i de fall du upplevt brister eller varit missnöjd med något under semestern.
Om problemet inte löstes på resmålet, kan du kontakta oss efter hemkomst genom att fylla i vårt reklamationsformulär längst ner på sidan.
OBS: Reklamationer som inte framförts till vår personal på plats under semestern kommer inte att behandlas efter hemkomst. Din reklamation ska vara oss tillhanda senast två månader efter hemkomst.
Vänligen uppmärksamma följande:
Om ditt ärende gäller något som inträffade före resan, vänligen kontakta vår kundservice på bokning@apollo.se eller 0771-37 37 37.
Om ditt ärende gäller något som inträffade under resan, vänligen kontakta vår personal på plats. Kontaktuppgifter finns bland annat i vår Apollo-app.
Om ditt ärende gäller försenat eller inställt flyg, nekad ombordstigning, skadat eller förlorat bagage eller annan flygrelaterad reklamation, hänvisar vi till det flygbolag du reste med.
Om ditt ärende gäller sjukdom, skada eller inbrott, hänvisar vi till ditt försäkringsbolag. Har du köpt en reseförsäkring via oss i samband med bokningen, är du försäkrad hos Gouda Reseförsäkring som nås på telefon 08-615 28 00.
Observera även att det inte är möjligt att bifoga många eller stora bildfiler i formuläret. Dessa kan i så fall skickas separat till oss i efterhand. När vi har mottagit din reklamation skickar vi en skriftlig bekräftelse med information om aktuell handläggningstid. Handläggningstiden beror bland annat på att vi behöver kontakta alla relevanta parter för att samla in information om ärendet. Våra medarbetare som hanterar reklamationer har lång erfarenhet av både klagomålshantering och resebranschen. De är väl insatta i resevillkor, branschpraxis, paketreselagen och riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden. Alla reklamationer behandlas av våra skandinaviska medarbetare, vilket innebär att du kan få svar på svenska, norska eller danska. När handläggningen är klar får du ett skriftligt besked med vårt beslut.
Om ditt incheckade bagage har skadats eller inte anlänt till flygplatsen som förväntat, ska du ska du omedelbart fylla i en PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flygplatsen. Rapporten fylls i hos ankomst- eller bagageservice hos flygbolagets markpersonal, som ansvarar för hanteringen av bagaget efter landning.
Skadat bagage Om ditt bagage är skadat ska PIR-rapporten användas vid en eventuell skadeanmälan till ditt försäkringsbolag. Det är viktigt att du anmäler skadan till ditt försäkringsbolag så snart som möjligt och bifogar den ifyllda PIR-rapporten. Om du upptäcker skadan först efter hemkomst måste du se till att en PIR-rapport upprättas senast 7 dagar efter hemkomst. Kontakta då den aktuella handlingsagenten. Information om vilken handlingsagent du ska kontakta finns nedan under flygplatsens hemsida.
Flyger du från en annan flygplats så hittar du informationen på flygplatsens hemsida.
Försenat bagage När du har anmält ditt saknade bagage till markpersonalen på flygplatsen påbörjas en sökning direkt. Så snart bagaget har lokaliserats och anlänt till flygplatsen blir du kontaktad för leverans. PIR-rapporten används först för att hitta bagaget baserat på den information du lämnat, och därefter för att arrangera leverans till den adress du angett. Under de första 5 dagarna ansvarar den lokala markpersonalen på resmålet för sökningen. Om bagaget inte har hittats inom 5 dagar kan du kontakta flygbolaget direkt för vidare uppföljning. I de allra flesta fall återfinns bagaget. Om det mot förmodan inte har lokaliserats inom 21 dagar betraktas det som förlorat. I så fall rekommenderas att du kontaktar ditt rese- eller hemförsäkringsbolag.