Hemligheten bakom Medelhavskosten

Äta sig i form? Enligt forskare är detta möjligt med Medelhavskosten. Befolkningen längs Medelhavet är en förebild både när det kommer till att äta gott och njuta ordentligt av maten. Gå loss på godsaker som fisk, grönsaker, olivolja och bröd och må bättre än någonsin. Kosten är perfekt för dig som tränar då den förser dig med protein, kolhydrater och nyttiga fetter. Så låt dig inspireras av Medelhavet och förbättra din hälsa! Här kan du läsa mer om hemligheten bakom Medelhavskosten.

En livsstil

Kost och hälsa är ett stort intresse för många i dagens hälsomedvetna samhälle, och trenderna varierar ständigt. En kostmetod som fortsätter leverera positiva resultat inom forskningen är Medelhavskosten, som kan bidra till att minska risken för bland annat övervikt, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

Egentligen är det fel att kalla Medelhavskosten en diet, då den snarare handlar om en livsstil - en livsstil som folket i Medelhavsländerna utvecklat med lokala råvaror, matglädje och kärlek till det som växer. Gå loss på godsaker som frukt, olivolja, grönsaker, nötter, fisk- och skaldjur och komplettera med kött, vin och yoghurt. Recepten är enkla att följa, och ger dig samtidigt positiva hälsoeffekter som höjer livskvalitén. Och det bästa är att det smakar supergott.

Kostens fördelar

Medelhavskosten baseras på den traditionella mat och råvaror som användes av folket kring Medelhavet. Här var människorna friskare och levde längre än

i övriga världen, och än idag kan Medelhavskosten skryta med världsrekord i livslängd. En av hemligheterna, och en av hörnpelarna i kosten, är oliver och olivolja. Produkter från olivträdet har använts sedan urminnes tider och modern forskning visar att olivoljan består av antiinflammatoriska-och immunstimulerande ämnen. Oljan är även bra för hjärtat då den innehåller ämnet resveratrol som ska förbättra hjärtats tillstånd.

Mindre sockersug

All frukt, grönsaker och baljväxter gör att du på ett naturligt sätt får i dig den fibermängd du behöver. Fibrerna gör så att blodsockret stiger långsammare, vilket undviker stora blodsockersvängningar. Kosten är även rik på nyttiga, långsamma kolhydrater som bidrar till ett jämnare blodsocker och mindre sockersug, till skillnad från dagens moderna mat som innehåller mycket snabba kolhydrater som gör att blodsockret stiger rejält. Grönsakerna och frukterna ger dessutom rikligt med vitaminer och mineraler. Ett annat namn för Medelhavskosten är Omegakosten, då den är rik på nyttiga fetter och de essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6. Den främsta källan är fisken, nötterna och olivoljan.

Medelhavskost & träning

Medelhavsmatens energirika innehåll är som gjort för dig som gillar att träna. De långsamma kolhydraterna som bönor, linser och fullkornsbröd tar längre tid att bryta ner och ger energi som räcker länge och håller dig mätt - perfekt innan träning.

Linser och bönor i kombination med pasta, ris eller matvete bygger muskler lika bra som kött, fisk, mjölkprodukter och ägg. Även fetaost är bra vid muskelbyggande. Baljväxterna är mättande och ger energi som räcker länge och tar dig igenom ett tufft träningspass. Många av veckans måltider brukar dessutom vara vegetariska inom Medelhavskosten, vilket är bra för både hälsan och miljön.

Njut av maten

Som nämnt tidigare är Medelhavskosten snarare en livsstil än ett schema på vad du får och inte får äta. Många forskare anser att människor kring Medelhavet mår bättre för att de äter långsammare. Här är måltiderna viktiga och man njuter av maten och sällskapet i lugn och ro, gärna ett par timmar, med ouzo eller ett prisbelönt grekiskt vin till.


Produkterna att ha hemma

Basingredienserna

  • Olivolja
  • Spannmål
  • Baljväxter
  • Grönsaker
  • Frukt
  • Fisk- och skaldjur
  • Kött
  • Citron
  • Pumpa
  • Yoghurt

Ät mycket av

  • Grönsaker, gröna blad, tomater och lök
  • Äpplen, apelsiner, citroner, lime.
  • Baljväxter som linser, bönor och ärtor
  • Fisk och skaldjur
  • Nötter
  • Spannmål, gärna med fullkorn och mycket protein
  • Kyckling och ljust kött
  • Vinäger.
  • Färska kryddor
  • Fetaost