Laila Bagges Island!

Gör som Laila Bagge och upplev det bästa som Island har att erbjuda med allt ifrån mat till naturupplevelser. Laila tipsar om sina isländska guldkorn efter en långhelg i Reykjavik tillsammans med Apollo.

Varför valde vi egentligen Island?

Att resa till Island har alltid varit ett drömresmål för mig men verkligen inte en resa som har prioriterats. Jag har gärna valt att resa till ställen där jag kan sola och bada men redan i höstas började jag och Korosh prata om att vilka andra typer av resmål som vi båda skulle vilja besöka i framtiden. Island var då ett land som kom högt upp på bådas önskelista. När sedan julafton kom så överraskade min man mig med en resa för oss två under våren till Island. Ni kan ju förstå hur glad jag blev och hela vintern har jag räknat ned till vi skulle resa i slutet på maj.

Eftersom vi skulle göra många utflykter och kortare vandringar kände vi att den bästa tiden att resa var i slutet på maj och så här i efterhand känner vi att vi valde helt rätt tid på året att resa. Våren hade kommit till Island det var visserligen lite kyligt i luften men väldigt behagligt.

Att resa hit tog inte lång tid, att flyga direkt tar bara drygt 3 timmar, för oss tog det lite längre då vi mellanlandade i Oslo men gick väldigt smidigt och fort tycker jag.

Hyr en bil!

Så fort vi kommit till Island blev jag helt betagen av detta vackra land och fantastiska ö med det dramatiska landskapet som bredde ut sig framför oss och mer och starkare intryck skulle det bli. Vi hade bokat en hyrbil direkt på flygplatsen och det gick snabbt att hämta ut den. Att hyra en bil kan jag verkligen rekommendera om du vill ta dig runt bland alla utflyktsmål och sevärdheter som finns. Det anordnas såklart bussturer men vi ville ha större frihet och bestämma själva och det var perfekt att ha en egen bil på plats.

Besök i nationalparken Thingvellir

Vår första utflykt gjorde vi sedan till en nationalpark som heter Thingvellir och det var vårt första närmare möte med den Isländska naturen. Vi blev helt betagna och det kändes som att vi var med i en livs levande saga. Så vackert att det nästan tog andan ur oss. Man förstår att flera filmer och serier har spelats in här, bland annat utspelar sig många scener i Game of Thrones här.

Att vandra i en natur som denna är som balsam för själen. Man fylls av en fantastiskt värme, glädje och lugn i hela kroppen. Att resa hit med vänner eller familjen kan jag verkligen rekommendera men att resa hit med en person som jag älskar var nog något av det mest romantiska jag har gjort. Att Island sedan har ett å annat magiskt vattenfall förminskar ju inte den känslan precis.

Besök en gejser

När man är på Island får man ju för allt i världen inte missa att se en gejser. Gejsrar finns endast på några få platser i världen och däribland Island. Ordet gejser är ju faktiskt isländskt. Så häftigt att se vattnet koka och spruta upp högt i luften. Efter ett att ha tittat på gejsrarna så åkte vi vidare till ett ännu större vattenfall som heter Gullfoss. Det är ett stort vattenfall med total fallhöjd å 32 meter. Först 11 meter och sedan 21 meter ned i en 20 meter bred klyfta som sedan stäcker sig 2,5 km. Att stå nära vattenfallet var oerhört mäktigt och magiskt.

Gyllene cirkeln

Att köra bil på Island gick väldigt bra och det var lätt att hitta. I normala fall så somnar jag väldigt lätt så fort jag sätter mig som passagerare i en bil men för första gången på väldigt länge var jag klarvaken hela bilresan då det var så fantastiskt mycket vackert att titta på även från bilen. Vi följde en väg som kallas för den gyllene cirkeln, en känd väg där man på en dagsutflykt med buss eller bil har möjlighet att se de några av de största sevärdheterna å Island. Turen är ca 25 mil lång vilket var alldeles lagom för oss.

Middag och nattliv i Reykjavik

På kvällen var det dags att äta middag igen. Den här gången besökte vi en restaurang som heter Matkällaren. Helt fantastisk mat. Som sagt så finns det mycket kött, fisk och skaldjursrätter på Island. Bland rätterna som vi åt var laxtacos, krabburgare, laxtartar och friterade räkor. Svingott!

En lite kul sak som jag upptäckte när jag besökte damernas var att restaurangen hade utrustat en verktygslåda full med det nödvändigaste man skulle kunna tänka sig behöva för att piffa till sig lite. Det fanns hårspray, tops, borste, tamponger och bindor. Ja det mesta. Hörde också att detta är tydligen rätt vanligt på Island, och vissa restauranger har till och med en plattång. Fantastiskt, det skulle jag vilja se mer av här i Stockholm.

Senare på kvällen så beslutade vi oss att bege oss ut i Reykjaviks nattliv och hamnade på ett ställe som heter Pablo diskobar. Skitbra ställe med härligt mixat åldersspann mellan 25-55 år. Musiken var mer eller mindre bara gamla discogodingar med artister som t.ex. Jackson Five och Diana Ross. Vi hade så kul och kan verkligen rekommendera detta ställe om ni vill gå ut i Reykjavik.

Blå Lagunen

Nästa dag efter att vi sovit ut var det dags för att besöka den berömda ”Blå lagunen”. Ett besök här kostar från ca 550 kr och uppåt beroende på vad du vill ska ingå. I baspriset så ingår det handduk, en valfri dricka och en lermask för ansiktet. Barn upp till en viss ålder går in gratis. Här var helt fantastiskt. Varmt och skönt i vattnet, hela 39 grader och ett förtrollande blått vatten. Vattnet är så varmt och får denna färg då det pumpas upp från två kilometers djup för att driva turbiner i ett kraftverk. Det vattnet kyls sedan ned och det innehåller massor av mikroorganismer, kiseldioxid och svavel som gör att det blir nästan turkost i färgen. För den som vill stanna kvar här länge så finns det ju även restauranger på området om man vill ha en heldagsupplevelse. Det finns också en bar i vattnet där man kan köpa olika goda drycker. Självklart så ville jag testa lerinpackningen i ansiktet som inkluderades i besöket och jag måste säga att efter vi hade badat här var huden väldigt mjuk och len.

Island bjuder på många upplevelser som är gratis

Det mesta på Island i form av upplevelser är faktiskt gratis. Det som kostar en slant är om du t.ex. ska rida på islandshästar eller besöka Blå lagunen. Man säger också att det är rätt dyrt på Island och det kanske det är, i alla fall ligger priserna lite över medel men jag upplevde ändå att våra restaurangbesök var prisvärda med tanke på hur god maten var. Jag vill nästan påstå att det känns ok att betala lite, lite mer för maten än hemma med tanke på att nästan allt annat du får uppleva är gratis. På vilka andra ställen i världen är det så? Lägg sedan till att människorna här är väldigt snälla och trevliga.

Det är mycket kött, skaldjur och fisk på restaurangerna och på varje restaurang vi åt på var vi oerhört nöjda. En annan restaurang vi besökte var en som heter Seafood Grill. Helt fantastisk mat och en jättespännande efterrätt. Till den goda chokladkakan så serverades det "kolsyreispopcorn". Det innebar att när man tog popcornet som var nedfryst i kolsyra så rykte det ut ur munnen när man tuggade.

En spännande sak vi tittade på under våra utflykter var ett besök där två kontinentalplattor möts. Den Nordamerikanska- och den Eurasiska plattan. Varje år glider dessa plattor mer och mer isär från varandra och bildar en så kallad gravsänka som blir ca 7 mm bredare och någon millimeter djupare för varje år. Naturen här är som på så många andra ställen väldigt dramatisk. Väldigt häftigt att se.

Island vill jag besöka igen!

Vårt besök varade torsdag-söndag. Det var rätt lagom, men om jag ska vara efterklok hade jag nog anlänt en dag tidigare då vi faktiskt inte kände oss färdiga med vårt besök. Vi hade kunnat göra, se och uppleva så mycket mer. Men det positiva i detta är att jag känner att jag verkligen kommer vilja återvända hit igen. Kanske när mina söner är lite äldre och resa hit med dem då det skulle vara helt fantastiskt att få dela denna upplevelse även med dem.

Jag var sedan innan nyfiken på Island och har länge velat åka hit, jag visste att det skulle vara vackert och speciell natur här men jag var inte alls förberedd på hur vackert det verkligen var.

Jag måste väl ändå säga att jag har haft möjligheten att kunna resa till flera fantastiskt vackra platser runtom i världen men Island är nog en av de vackraste platser som jag någonsin har besökt. Jag skulle nog säga att Island och mitt besök till Grand Canyon är de två resmål som verkligen har tagit andan ur mig för att det varit så mäktigt. Att resa till Island är som att befinna sig i ett avsnitt av Outlander med sin vackra natur, att vara med i en saga där magin liksom nästan kryper in under skinnet på dig varje minut då du är där.

Har du någonsin funderat på att resa till Island och har möjligheten så lovar jag dig att det kommer bli en resa du aldrig kommer glömma!

Tips & inspiration

Välj mellan en mängd resmål - kombinera sol och bad med storstad, shopping, nöjen och kultur.

Paketera din egen drömresa

Drömsemestrar med Apollo i vinter – res till exempelvis Maldiverna, Mauritius eller Seychellerna. Du bestämmer själv reslängd, flyg och hotell.

Boka din drömsemester

Weekendresor

När du bokar en weekendresa väljer du själv reslängd, flyg och noggrant utvalda hotell i ett smidigt paket. Vi samarbetar med över 400 flygbolag och tusentals hotell världen över.

Se alla weekendresor

Billiga flygbiljetter världen runt

Hitta billiga flygbiljetter från en mängd avreseflygplatser i Sverige.