På flyget
Här hittar du information om sådant som kan vara bra att veta kring flygplatsen och flygresan.
Om du har bett om assistans på flygplatsen kan du hitta mer information om rutiner och mötesplats för respektive flygplats på avreseflygplatsens webbplats:
Flyger du från en annan flygplats så hittar du informationen på flygplatsens hemsida.
Om du behöver hjälp kan du också vända dig direkt till personalen vid incheckningsdiskarna, så hjälper de dig på plats.
Vid hemresa behöver du bara kontakta personalen på avreseflygplatsen, så hjälper de dig på plats.
Observera att om ditt flygbolag endast erbjuder online-incheckning rekommenderar vi att du kontaktar en flygplatsmedarbetare som kan hjälpa dig att hitta närmaste mötesplats för assistans.
Viktigt att komma ihåg är att beställa assistans i god tid före resan, så att vi kan säkerställa att du får den hjälp du behöver.
I enlighet med gällande säkerhetsbestämmelser har flygbolaget rätt att neka ombordstigning till passagerare som är påverkade av alkohol eller narkotika, och som bedöms kunna utgöra en säkerhetsrisk ombord. Det är piloten som har det slutgiltiga ansvaret för detta beslut.
Om flygbolagets säkerhetsföreskrifter och instruktioner från flygbolagets personal inte följs, kan passagerare också nekas transport. Passagerare som nekas transport av dessa skäl har inte rätt till återbetalning av oanvända biljetter eller ersättning för eventuella kostnader för hemresa m.m. Vid hot, våld eller andra incidenter som medför extra kostnader kan den eller de ansvariga passagerarna hållas ekonomiskt ansvariga, och polis kan tillkallas.
Om man har en känd sjukdom (t.ex. hjärt- eller lungsjukdom) som kan innebära särskilda behov under flygningen, är det passagerarens eget ansvar att skaffa ett intyg från en läkare samt från försäkringsbolaget som visar att man är lämplig att flyga. Denna dokumentation ska skickas in till flygbolaget i god tid före resan, varefter flygbolaget gör en bedömning om passageraren kan tas med på flygningen. Flygbolaget kan kräva att man själv tar med eventuell nödvändig extra syrgas. Piloten har när som helst rätt att neka en passagerare om det bedöms finnas hälsomässiga eller säkerhetsmässiga risker med att delta i flygningen.
De flesta av våra resor erbjuds som direktflyg från flygplatser i Skandinavien. Ett direktflyg innebär att du reser från en skandinavisk flygplats till ditt resmål utomlands utan att behöva byta flyg. Observera dock att "direkt" inte alltid betyder "non-stop". Ibland kombineras avgångar från två flygplatser, och tekniska mellanlandningar kan förekomma längs vägen. Om detta gäller för din flygning får du naturligtvis information i förväg.
Luftrummet över Europa administreras av Eurocontrol i Bryssel. Flygtiderna är därför vägledande och kan i värsta fall ändras med kort varsel på grund av ökad trafik i luftrummet. Eventuella ändringar meddelas direkt av flygbolaget på flygplatsen.
När du köper en paketresa hos oss måste utresan användas – annars annulleras hemresan automatiskt. Detta gäller både paket med flyg och hotell samt enbart flygresor. Om du endast vill resa enkel väg kan du boka en enkelbiljett. Observera att det för vissa resmål inte är möjligt att boka enkel- eller returbiljett separat.
Observera att bonuspoäng från flygbolagen ges i regel inte vid paketresor.
Tyvärr kan inga flygbolag helt undvika flygförseningar. Anledningen till en flygförsening kan bero på olika orsaker, till exempel tekniska problem, trängsel i luftrummet eller dåligt väder. Vi gör alltid vårt bästa för att hjälpa till när våra gäster påverkas av en flygförsening, både vid utresa och hemresa.
Reser du med charterflyg? Om du reser med ett charterflyg och ditt flyg blir försenat vid utresan, kommer vi att hålla dig löpande informerad via SMS. Det är därför viktigt att vi har rätt mobilnummer registrerat i din bokning. Vid försening av hemresan kommer våra reseledare på flygplatsen att informera dig, antingen personligen eller via SMS.
Reser du med reguljärflyg? Om du reser med reguljärflyg till ett resmål utan Apollo-personal, får du information om eventuella förseningar direkt från flygbolaget. Flygbolagets representanter håller dig uppdaterad, och du kan även hitta information på den aktuella flygplatsens webbplats.
Information vid förseningar Vid flygförseningar kan många olika faktorer spela in och påverka situationen, vilket gör det svårt att ge exakta tidpunkter direkt. Under en försening arbetar vi intensivt med att hitta lösningar och alternativ, och det kan ta tid innan slutgiltig och bekräftad information kan ges. Tillsammans med flygbolagen strävar vi efter att hålla dig löpande uppdaterad, och så snart ny, bekräftad information finns tillgänglig kommer du att få besked.
Anslutningsflyg och annan transport Om du reser med anslutningsflyg, tåg eller annan transport till avreseflygplatsen rekommenderar vi minst 3–4 timmars marginal, både vid ut- och hemresa. Observera att Apollo normalt inte ersätter kostnader om flyget missas till följd av förseningar i anslutningsresan. Vi ersätter inte heller extra kostnader för missade flygförbindelser under resan. I dessa fall hänvisar vi till din reseförsäkring.
Mer information om flygförseningar hittar du på denna sida.
Reglerna för hur långt in i en graviditet man får flyga varierar mycket mellan olika flygbolag. Vanligtvis får man flyga fram till den åttonde månaden. Du ansvarar själv för att ta reda på vad som gäller för det specifika flygbolaget. Du kan hitta information på vår hemsidan under flygbolagsinformation samt på flygbolagets egna hemsida.
Vi rekommenderar att kolla upp vilka regler och villkor som gäller för din reseförsäkring samt att ta med en utskriven journal på engelska för att kunna visa upp vid behov.
Våra resenärer kan på de flesta avgångar använda incheckningsautomaterna på flygplatsen för incheckning. Så här gör du:
Hitta automaterna i avgångshallen. De är vanligtvis märkta med Check In Self Service och står nära flygbolagens manuella incheckningsdiskar.
Ange din flygbokningsreferens som du hittar på dina resedokument, och följ instruktionerna på skärmen.
Skriv ut dina boardingkort och bagagetaggar.
Fäst bagagetaggarna på ditt incheckade bagage.
Lämna in ditt bagage vid bagageinlämningen, som är skyltad med Bagage Drop och flygbolagets namn. Här måste du också visa ditt pass och det boardingkort du just har skrivit ut.
Behöver du hjälp med incheckningen kan du kontakta flygbolagets representanter i avgångshallen eller vid en av incheckningsdiskarna.
Tänk på att det är inte alla flygbolag som erbjuder incheckning via automat och bagage drop. I sådana fall måste du använda den manuella incheckningsdisken. Kontrollera informationstavlorna på flygplatsen för detaljer om din resa.
Om du har bett om assistans på flygplatsen går det inte att checka in via incheckningsautomaterna, vänd dig istället till en manuell incheckningsdisk.
Mer information om incheckning finns på flygplatsens hemsida:
Flyger du från en annan flygplats så hittar du informationen på flygplatsens hemsida.
Online-incheckning (Gäller endast avgångar från Skandinavien) Många flygbolag erbjuder även online-incheckning före avresa. Det innebär att du kan:
Checka in hemifrån via flygbolagets hemsida eller app
Välja sittplats och skriva ut boardingkort innan du kommer till flygplatsen
Lämna in ditt bagage direkt vid Bagage Drop om du har incheckat bagage
Kontrollera ditt flygbolags regler för online-incheckning på denna sida under respektive sida flygbolag.
Montrealkonventionen är ett internationellt fördrag från 1999 som ersatte Warszawakonventionen från 1929. Syftet är att skapa ett enhetligt regelverk för internationell lufttransport och ge passagerare bättre rättigheter vid personskador, förseningar samt skadad eller förlorad bagage.
Du kan läsa hela Montrealkonventionen på denna sida.
Resan börjar och slutar på den flygplats som anges i dina resehandlingar. Transport till och från flygplatsen ingår inte i paketresan, och du ansvarar själv för att anlända i tid till incheckningen både vid ut- och hemresa. Vi rekommenderar att du är på flygplatsen minst 2 timmar före avresa när du flyger med charterflyg inom Schengenområdet. Om du ska resa med reguljärflyg eller utanför Schengen rekommenderar vi att du är på flygplatsen minst 3 timmar före avresa.
När du checkar in får du ett boardingkort som anger din plats ombord och som du behöver ha med dig under hela resan. På vissa flygplatser kan du använda incheckningsautomater, men observera att incheckningen vanligtvis stänger 1 timme före avgång. Vissa flygbolag erbjuder även mobila boardingkort. Du ansvarar själv för att hålla koll på informationstavlorna på flygplatsen och att vara vid gaten i god tid före ombordstigning.
Observera att information om flygtider, flygbolag och flygplanstyp är preliminär, och Apollo förbehåller sig rätten att göra ändringar i programmet. Vid bokning av anslutningsflyg eller annan transport rekommenderas därför att välja biljetter som kan ombokas.
Observera att under högsäsonger som till exempel sommar- och julledigheten kan det vara extra mycket folk på flygplatserna. Vi rekommenderar därför att du anländer i extra god tid, eftersom incheckning och säkerhetskontroll kan ta längre tid än normalt.
Många flygbolag genomför ID-kontroll av passagerare både vid incheckning och ombordstigning på flyget. Detta görs för att säkerställa att den person som har checkat in bagage också reser med flyget. Kom därför alltid ihåg att ta med ditt pass när du reser utanför Sverige. Mer information om pass och visum hittar du på denna sida.
Incheckat bagage Hos oss ingår handbagage alltid i resans pris. Incheckat bagage måste däremot läggas till för att ge dig största möjliga flexibilitet. Du kan läsa mer om bagagereglerna för din resa under det aktuella flygbolaget här.
Vid paketresor med reguljärflyg kan reglerna variera mellan olika flygbolag, och vi rekommenderar att du själv kontrollerar gällande bagageregler direkt hos det aktuella flygbolaget.
Viktigt att veta är att enligt internationella regler får incheckat bagage aldrig väga mer än 32 kg, oavsett om du har köpt till extra vikt eller delar bagage med medresenärer.
Mat ombord på flyget Många flygbolag erbjuder möjligheten att förhandsboka måltider ombord, och förutom att njuta av god mat och dryck på 10 000 meters höjd är det skönt att anlända mätt och nöjd till ditt resmål.
Viktigt att veta är att reglerna för medhavd mat varierar mellan flygbolag, men generellt är det inte tillåtet att äta egen mat ombord.
Sittplatser ombord Hos många flygbolag kan du förhandsboka din sittplats för att säkra den plats som passar dig bäst.
Viktigt att tänka på att flygbolagen gör sitt bästa för att placera våra gäster som reser på samma bokning tillsammans, men detta kan inte garanteras i förväg. Ni är därför inte garanterade platser bredvid varandra om ni inte har förhandsbokat detta innan avresa.
Taxfree På många flygningar finns möjligheten att köpa taxfree-varor ombord, såsom parfym, kosmetika, snacks, alkohol och presentartiklar. Utbud och priser kan variera mellan flygbolag, och vissa erbjuder även förhandsbeställning av varor som levereras direkt till sittplatsen under flygningen.
Kom ihåg att kontrollera tullregler och införselgränser, särskilt vid resor utanför EU. Aktuell information finns hos Tullverket eller på flygplatsens hemsida.
Om ditt incheckade bagage har skadats eller inte anlänt till flygplatsen som förväntat, ska du ska du omedelbart fylla i en PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flygplatsen. Rapporten fylls i hos ankomst- eller bagageservice hos flygbolagets markpersonal, som ansvarar för hanteringen av bagaget efter landning.
Skadat bagage Om ditt bagage är skadat ska PIR-rapporten användas vid en eventuell skadeanmälan till ditt försäkringsbolag. Det är viktigt att du anmäler skadan till ditt försäkringsbolag så snart som möjligt och bifogar den ifyllda PIR-rapporten. Om du upptäcker skadan först efter hemkomst måste du se till att en PIR-rapport upprättas senast 7 dagar efter hemkomst. Kontakta då den aktuella handlingsagenten. Information om vilken handlingsagent du ska kontakta finns nedan under flygplatsens hemsida.
Flyger du från en annan flygplats så hittar du informationen på flygplatsens hemsida.
Försenat bagage När du har anmält ditt saknade bagage till markpersonalen på flygplatsen påbörjas en sökning direkt. Så snart bagaget har lokaliserats och anlänt till flygplatsen blir du kontaktad för leverans. PIR-rapporten används först för att hitta bagaget baserat på den information du lämnat, och därefter för att arrangera leverans till den adress du angett. Under de första 5 dagarna ansvarar den lokala markpersonalen på resmålet för sökningen. Om bagaget inte har hittats inom 5 dagar kan du kontakta flygbolaget direkt för vidare uppföljning. I de allra flesta fall återfinns bagaget. Om det mot förmodan inte har lokaliserats inom 21 dagar betraktas det som förlorat. I så fall rekommenderas att du kontaktar ditt rese- eller hemförsäkringsbolag.
Vad händer om min resa påverkas av en strejk?
Inställt flyg Om ditt flyg blir inställt har du två alternativ:
Kostnadsfri ombokning: Du kan boka om resan till ett annat resmål och/eller ett nytt avresedatum enligt gällande dagspriser.
Återbetalning: Du kan välja att avboka resan och få hela beloppet återbetalt. Vi strävar efter att återbetala det inbetalda beloppet inom 7 dagar, och pengarna återbetalas till det betalkort som användes vid köpet.
Försenat flyg
Vid längre förseningar har du rätt till kompensation motsvarande en dagsandel. Kompensationen beräknas alltid utifrån resans och förseningens längd. Förseningens längd beräknas alltid utifrån den faktiska ankomsttiden (inte avgångstiden). Du kan läsa mer om reglerna och kompensation på denna sida.
Extra kostnader
Vi ersätter inte kostnader för exempelvis transport till/från flygplatsen, måltider under väntetiden etc. Vi rekommenderar att du kontaktar flygbolaget eller ditt försäkringsbolag för att undersöka möjligheterna till ersättning.
Hur blir jag informerad om min resa påverkas?
Om din resa påverkas kontaktar vi dig alltid via e-post eller sms. Se därför till att dina kontaktuppgifter i bokningen är korrekta och uppdaterade.