Flygförseningar
Här hittar du information om vad som gäller för din resa om du har drabbats av en flygförsening
Tyvärr kan inga flygbolag helt undvika flygförseningar. Anledningen till en flygförsening kan bero på olika orsaker - till exempel tekniska problem, trängsel i luftrummet eller dåligt väder. Vi gör alltid vårt bästa för att hjälpa till när våra gäster påverkas av en flygförsening, både vid utresa och hemresa.
Om du har synpunkter eller kommentarer kring hur situationen hanterades, är du varmt välkommen att fylla i vårt reklamationsformulär på denna sida. Vi rekommenderar dock att du först läser informationen i de övriga flikarna.
Har ditt flyg varit försenat på ut- eller hemresan, och du ska göra ett ärende hos ditt försäkringsbolag, behöver du ett förseningsintyg. Nedan hittar du information för respektive flygbolag.
Braathens International Airlines Kontakta flygbolaget direkt för ett förseningsintyg. Ni finner deras kontaktuppgifter här.
SAS Du kan själv ladda ner ett förseningsintyg genom att gå in på denna länk. Kom ihåg att ha ditt flygnummer och bokningsnummer tillgängligt. För frågor, kontakta SAS här.
Jettime Kontakta flygbolaget direkt för ett förseningsintyg. Ni finner deras kontaktuppgifter här.
Atlantic Airways Kontakta flygbolaget direkt för ett förseningsintyg. Ni finner deras kontaktuppgifter här.
Andra flygbolag Om du flög med ett annat flygbolag än de som anges ovan ska du kontakta flygbolaget för att få ett förseningsintyg.
Vi som researrangör omfattas av paketreselagen. Vi följer de rättningslinjer som finns gällande kompensation för flygförseningar.
Ersättning enligt EU-förordning 261/2004 ska riktas direkt till flygbolaget. Ett sådant krav ska vara flygbolaget tillhanda senast 2 månader efter att förseningen uppstått.
Rättigheter enligt EU-förordning 261/2004
Om du drabbas av en försening under din resa kan du ha rätt till kompensation från flygbolaget enligt EU-förordningen. Följande villkor måste dock vara uppfyllda:
Flyget avgick från en flygplats inom EU.
Flyget anlände till en EU-flygplats med ett EU-registrerat flygbolag, eller till en flygplats utanför EU med ett EU-registrerat flygbolag.
Du måste ha varit ombord på den aktuella flygningen.
Kravet måste ha inkommit till flygbolaget inom 2 månader efter förseningen.
Gäller om flyget anländer mer än 3 timmar för sent till destinationen. Förordningen gäller dock inte om förseningen beror på extraordinära omständigheter, såsom väder eller strejker.
Eventuella krav enligt EU-förordningen ska, som nämnts ovan, riktas direkt till flygbolaget. Flygbolaget har rätt att dra av eventuell ersättning som redan betalats ut enligt paketreselagen. Om förseningen överstiger 5 timmar från den planerade avgångstiden, ger EU-förordningen dig rätt att avboka flygresan. Observera att du i så fall inte får ersättning för boende eller andra tillägg som du inte kan utnyttja.
Som researrangör omfattas vi av paketreselagen och följer de regler som finns gällande kompensation för flygförseningar. Reglerna skiljer sig dock åt beroende på om förseningen inträffat vid utresan eller vid hemresan. Se översikt nedanför.
Förseningar på utresan I tabellen nedan kan du se när du, enligt riktlinjerna i paketreselagen, har rätt till kompensation i samband med en flygförsening. Kompensationen beräknas utifrån resans totalpris, exklusive försäkringar och eventuella tilläggstjänster. Därefter delas grundpriset för resan med antalet övernattningar, beroende på om ersättningen gäller per dag eller per dygn.
Resans längd | Längd på försening vid ankomst | Medför det kompensation? | Vilken kompensation? |
Mellan 1-4 dygn | Under 5 timmar | Nej | Ingen |
| Över 5 timmar | Ja | 1 dygnsandel * |
Mellan 5-8 dygn | Under 8 timmar | Nej | Ingen |
| Över 8 timmar | Ja | 1 dygnsandel * |
Över 8 dygn | Över 8 timmar | Ja | 1 dygnsandel * |
*En dygnsandel utgör resans pris med avdrag för eventuella rabatter och tillägg, delat med resans antal nätter. Observera att kompensation endast ges vid köp av en paketresa. Har du enbart bokat en flygbiljett, ges ingen kompensation från oss.
Förseningar på hemresan
Försening på hemresan medför ingen kompensation oavsett längd, eftersom du inte förlorar tid på resmålet. Om du har köpt en paketresa gör vi, tillsammans med våra samarbetspartners, vårt bästa för att ordna mat och logi enligt gällande lagar och regler om det skulle bli nödvändigt.
Vid förseningar på hemresan ansvarar du i första hand själv för eventuella kostnader, till exempel för hotellövernattning, nya anslutningsbiljetter eller om du missar flyg, tåg eller bussförbindelser. Såvida inte förseningen enligt resevillkoren anses utgöra ett fel. Vi rekommenderar att du i efterhand ansöker om ersättning från flygbolaget eller ditt försäkringsbolag.
Kom ihåg att alltid spara alla kvitton och relevant dokumentation i samband med förseningen.