Bra att veta om din bokning
Här har vi samlat all information som är bra att veta gällande din bokning. För specifik information om ditt hotell hänvisar vi till hotellbeskrivningen på vår hemsida. Om du vill ha mer generell information om resmålet eller vistelsen på hotellet hittar du detta på sidan "Under resan".
När din bokning är genomförd får du en bekräftelse via e-post. Du får då även tillgång till "Mitt Apollo", där du hittar ytterligare information om din resa. Det är viktigt att du omedelbart kontrollerar att alla uppgifter i bokningen är korrekta. Om något är fel, ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt. En uppdaterad version av din bokning finns alltid tillgänglig på "Mitt Apollo".
Kom ihåg att se över dina försäkringar innan avresa. Du kan läsa mer under fliken Försäkringar under Bokning och betalning av resa.
Trygghet på resan Med många års erfarenhet i resebranschen ser vi till att din resa alltid sker tryggt och säkert. Vi följer både lokala myndigheters riktlinjer och Utrikesdepartementets reserekommendationer, och arrangerar aldrig resor till områden där resor avråds. Säkerhet är en självklar del av allt vi gör – från förebyggande åtgärder till konkreta handlingsplaner vid oförutsedda händelser. Tack vare vårt nära samarbete med myndigheter kan vi agera snabbt och effektivt. Om förhållandena skulle förändras strax före eller under din resa, håller vi dig alltid uppdaterad – så att du tryggt kan fokusera på att njuta av din semester.
Reservation för ändringar Vi reserverar oss för att priser och annan information på apollo.se kan innehålla fel på grund av tekniska orsaker eller andra omständigheter. Om ett fel upptäcks kommer berörda kunder att informeras så snart som möjligt, och eventuella felaktiga priser kommer att korrigeras.
När du har bokat din resa kan du se din bokning via Min resa – antingen på vår hemsida eller i vår app. Du loggar in med ditt bokningsnummer (8 siffror) och ditt efternamn. Här hittar du reseinformation, prisuppgifter, betalningsdetaljer samt annan viktig information. Du kan även lägga till eller ändra tillval i din bokning, såsom transfer, måltider på flyget, utflykter eller hyrbil. När resan är fullt betald blir dina resedokument tillgängliga på Min resa från 14 dagar före avresa. Du kan enkelt skriva ut biljetten eller ladda ner den som PDF – av miljöhänsyn är det inte nödvändigt att skriva ut, det går lika bra att använda ditt bokningsnummer och flygbokningsreferens. Vi rekommenderar att du laddar ner Mitt Apollo-appen, där du alltid har alla dina resedokument samlade – direkt i din telefon. För att checka in behöver du din flygbokningsreferens och ditt pass. Resedokumentet visar avgångstiden för din resa (tänk på att alla tider är lokala). Om det sker några ändringar efter att dokumentet har släppts får du information via e-post eller SMS, baserat på de kontaktuppgifter du angav vid bokningen.
Biljetter för reguljärflyg
Om du har ett PNR-nummer på dina resedokument, behöver du logga in på flygbolagets hemsida för att se dina biljetter.
Om du inte har ett PNR-nummer skickar vi biljetten (elektronisk biljettbekräftelse) till dig via e-post cirka 14 dagar före avresa. Om du inte har fått biljetten senast 7 dagar före avresa, ber vi dig kontakta oss. Denna biljett kommer inte att vara tillgänglig via Min resa.
Det är viktigt att namnet på flygbiljetten är korrekt och stämmer överens med namnet i ditt pass. Eventuella fel ska meddelas oss omedelbart efter att du mottagit bekräftelsen. Namnändringar kan medföra kostnader för resenären. Vissa flygbolag tillåter inte namnändringar, vilket kan innebära att du måste köpa en ny biljett (kostnaden för den ursprungliga bokningen återbetalas inte).
Viktig information Alla resedokument och flygbiljetter är värdehandlingar med unika bokningsnummer och åtkomstkoder, och ska hanteras därefter. Du som gäst ansvarar för att inte dela dessa uppgifter med andra, och den resande är själv ansvarig för eventuella ekonomiska konsekvenser som detta kan medföra.
Läs mer om bagageregler på denna sida.
Läs mer om vilka flygbolag vi samarbetar med på denna sida.
Läs mer om tillval på resan på denna sida.
Om du är under 18 år måste resan bokas av en förälder eller vårdnadshavare. Om du reser med andra där huvudbokaren är över 18 år, måste dina föräldrar/vårdnadshavare skicka en skriftlig fullmakt till Apollo som intygar att du får delta i resan. Apollo ansvarar inte för eventuella falska fullmakter. Den som bokar för andra har ansvar för att alla minderåriga i sällskapet har nödvändiga tillstånd och dokumentation. Huvudbokaren är också ansvarig för att ha tagit del av och förstått våra resevillkor.
Fyll i Apollos formulär för minderåriga och skicka det till oss. Du får en bekräftelse som registreras på din bokning. Skriv ut bekräftelsen och ta med den tillsammans med legitimation på resan. Legitimation krävs för alla ungdomar.
Observera att om barn/ungdomar under 18 år reser med andra vuxna än sina föräldrar/vårdnadshavare, kan vissa flygplatser och destinationer kräva skriftlig dokumentation på engelska som visar tillståndet. Kontakta gärna det aktuella landets ambassad/konsulat för mer information.
Viktigt om hotellregler Många hotell kräver att minst en person i sällskapet är över 18 år för att kunna checka in. Åldersgränser och regler varierar mellan hotell och framgår av hotellbeskrivningen. Den som bokar är ansvarig för att läsa och acceptera villkoren, kontakta gärna oss om du är osäker.
Som huvudregel kan ungdomar under 18 år inte resa på paketresor till Spanien, Kroatien, Cypern, Egypten eller Turkiet utan minst en vuxen (över 18 år) per rum/lägenhet, om de inte reser med förälder eller vårdnadshavare. Vid osäkerhet kontaktar vi hotellet för att bekräfta om de accepterar ungdomar under 18 år utan vuxna. Om hotellet nekar, ändras resan till ett annat hotell eller resmål, eller avbokas utan avgift.
Du måste vara över 18 år för att boka en flexibel resa. I vissa länder (t.ex. Dubai och vissa delstater i USA) är åldersgränsen 21 år för hotellövernattning och kryssningar. Kontrollera alltid hotellets regler innan du bokar.
Assistans för barn under 12 år Barn måste som regel vara minst 5 år för att resa ensamma. Flygbolag erbjuder ofta barnassistans för barn mellan 5–11 år, vissa upp till 15 år. Barnet får hjälp på flygplatsen, prioriterad boarding och tas emot vid ankomst av personal som överlämnar barnet till den person som anges i formuläret. Den som hämtar barnet måste visa legitimation. Barn som reser ensamma får extra stöd vid förseningar och andra händelser. Tjänsten är vanligtvis kostnadsfri, men kan variera.
Beställ assistans genom att mejla till bokning@apollo.se med bokningsnummer, ålder m.m. så snart som möjligt och senast 5 arbetsdagar före avresa. Antalet platser per flygning är begränsatt.
Om du efter att ha betalat anmälningsavgiften och/eller hela resans pris vill göra ändringar gällande avreseort, avresetid, resmål, hotell, medresenär etc, och under förutsättning att vi bekräftar att en sådan ändring är möjlig, gäller följande regler:
Ändringar mer än 30 dagar före avresa Om du vill ändra i din bokning och kontaktar oss senast 30 dagar innan avresa, brukar det oftast vara möjligt mot en ombokningsavgift. Detta beror dock helt på reglerna för respektive flyg och hotell. Anmälningsavgiften som betalats in blir då ombokningskostnad.
Om ändringen enbart beror på att det ursprungliga priset har sjunkit, är det inte möjligt att ändra. Det är tillåtet att ändra till en annan hotellkategori, ett annat hotell, en annan rumstyp, ett annat avresedatum eller liknande, som inte är samma produkt som ursprungligen bokats. Vid ändring förfaller alla tidigare rabatter.
Ombokningsavgiften ska betalas i samband med eller omedelbart efter ändringen.
Ändringar mindre än 30 dagar före avresa Om du vill ändra din resa senare än 30 dagar innan avresa betraktas detta i regel som en avbokning och en ny bokning. En viss procent av hela resans pris blir då ombokningsavgift beroende på hur nära avresa ändringen görs. För mer information hänvisar vi till våra resevillkor.
Om en resa ändras och det tidigare har getts rabatt för extrasäng eller debiterats enkelrumstillägg, kommer priset att justeras om ändringen innebär att rabatten eller tillägget inte längre är berättigat. Priset kommer då att motsvara det aktuella priset.
Resor med reguljärflyg Resor med reguljärflyg kan i regel inte ändras eller återbetalas efter köp. Om flygbolaget tillåter ändringar tillkommer en administrativ avgift till Apollo, samt flygbolagets ombokningsavgift och eventuell prisskillnad. ombokningsavgiften varierar beroende på flygbolag, biljettyp och hotellens regler. Apollo undersöker de aktuella reglerna hos berörda leverantörer i varje enskilt fall.
Observera: Det kan finnas särskilda regler för ändring och avbokning av gruppresor.
Om du vill ändra eller boka om din resa är du alltid välkommen att kontakta oss.
Ändringar i resan kan förekomma, även om den är bokad och betald flera månader i förväg. Skulle detta inträffa gör vi alltid vårt yttersta för att erbjuda en så bra och smidig lösning som möjligt.
Alla angivna avgångs- och ankomsttider är preliminära, och ändringar i restider kan därför ske ända fram till 20 dagar innan avresa, till exempel vid omstrukturering av flygtrafiken.
Det händer ibland att hotell blir överbokade, vilket innebär att fler rum hyrts ut än vad hotellet faktiskt har tillgängligt. Det kan även inträffa att hotell vid säsongsöppning eller säsongsavslutning väljer att senarelägga öppningen eller tidigarelägga stängningen. I sådana fall kan det bli nödvändigt att flytta dig till ett annat hotell. Vår målsättning är alltid att erbjuda boende med likvärdig standard och läge. Om vi får information om ändringen innan avresa, meddelar vi dig i förväg. Om vi först får kännedom om ändringen vid ankomst, kommer våra reseledare att informera dig på plats.
Avbokning ska se så snart som möjligt när ett hinder för resan uppstår. Det belopp som återbetalas beror på hur lång tid det är kvar till avresa samt om ett av- och ombokningsskydd är tecknats genom oss. Alla återbetalningar sker via samma betalningmetod som användes vid bokningen. Om ett av- och ombokningsskydd teckats genom oss återbetalar vi beloppet så snart alla nödvändiga dokument mottagits av Apollo.
Du hittar mer information om vårt av- och ombokningsskydd här eller i våra resevillkor.
Om du inte anländer i tid till flyget kommer hela resan att avbokas, och resans pris återbetalas inte. Paketresor med flexibel reslängd och reguljärflyg kan i regel inte ändras eller återbetalas efter köp. Om leverantören tillåter ändringar tillkommer en administrativ avgift samt leverantörens ändringsavgift och eventuell prisskillnad.
Apollo följer alltid de lokala myndigheternas riktlinjer samt UD's reserekommendationer. Din trygghet är viktig för oss, och därför arrangerar vi inte reser till ett land eller område som UD avråder resor till. Om oväntade händelser uppstår som kan påverka din resa, ser vi till att hålla dig löpande uppdaterad om situationen.
Om du snart ska resa Om UD ändrar sin reserekommendation för ditt resmål och du har planerad avresa inom 14 dagar, kontaktar vi dig direkt. Du får då möjlighet att boka om till en annan resa, om alternativ finns, eller att avboka.
Om du redan är på plats Skulle en avrådan utfärdas medan du befinner dig på ditt resmål, gör vi en gör vi en bedömning av situationen tillsammans med UD. I de flesta fall innebär det att inga nya gäster reser till platsen, men att du kan resa hem som planerat. Det slutgiltiga beslutet baseras på UD's besked.
Om något oförutsett inträffar Om en situation uppstår som påverkar din resa, håller vi dig kontinuerligt informerad. Vid akuta händelser prioriterar vi först de gäster som ska resa ut eller hem inom kort tid. Därefter hjälper vi kommande resenärer i ordning efter avresedatum.
Håll dig uppdaterad Vi råder dig att hålla dig uppdaterad gällande UDs reserekommendationer här eller genom att ladda hem appen UD Resklar.
Anmäl din utlandsvistelse Genom anmälan till Svensklistan kan man registrera sina kontaktuppgifter till UD eller svenska ambassaden. Skulle en allvarlig situation inträffa har utrikesdepartementet möjligheten att sända information på sms eller mail. Du kan registrera dig på Svensklistan här eller genom appen UD Resklar.
Vill du känna dig extra trygg med din bokning kan du boka ett av- och ombokningsskydd här. När du bokar vårt av- och ombokningsskydd har du full ångerrätt i tre månader. Du kan även överlåta din resa och har möjligheten att av- omboka din resa vid förhinder.