3. Resor med ett syfte
En reseform som vi sett en trend mot under flera år är träningsresor, men det som en gång var förbehållet specialintresserade har nu blivit en trend bland alla målgrupper. Hos Apollo är det researrangörernas renodlade sporthotell som dominerar försäljningslistorna - och bakom bokningarna hittar vi allt från familjer, kompisgäng och ensamresenärer till elitidrottare.
- Att resa med fokus på fitness och wellness har blivit så trendigt att det har fått ett eget smeknamn: transformational travel. "Vi reser helt enkelt för att utveckla oss själva, träna, utöva våra intressen och träffa likasinnade - och detta har lett till rekordmånga människor som reser på egen hand", säger Krantz.
Trenden har också blivit ett faktum för seniorer, som är mer aktiva än någonsin. Intresset för aktivitetsfyllda semestrar har blivit så stort att Apollo har utvecklat ett resekoncept skräddarsytt för målgruppen 55+: Apollo Silver. Dessutom lanserar researrangören i år temabaserade evenemang med fokus på fysisk aktivitet och dans!
4. En resa, flera resmål
Medan 90-talet för länge sedan har gjort comeback i modet, kommer 80-talet att pryda resescenen 2024. Ö-hoppning är tillbaka för fullt! Sedan Apollo lanserade sina första kombinationsresor har intresset ökat så dramatiskt att researrangören i år utökar utbudet ytterligare. Bara i Grekland kan svenskarna välja mellan totalt 65 olika kombinationsalternativ - från ö hoppning i Kykladerna till två olika semesterorter på en och samma ö.
- Våra kombinationsresor kan ses som en uppgradering av traditionell ö-hoppning. Du kan välja mellan otaliga olika resmål, hotell och reslängder, samtidigt som du bokar allt i förväg. Det innebär att du inte behöver oroa dig för att färjorna är slutsålda eller hotellen fullbokade mitt i högsäsongen, utan att du behöver kompromissa med äventyret", förklarar Krantz.