Reser för dig med särskilda behov
Här har vi samlat information som är bra att veta för dig som reser med särskilda behov.
Vi gör vårt bästa för att säkerställa att alla resenärer, oavsett behov, ska få en bekväm och minnesvärd semester. Tillgängligheten och faciliteterna på våra resmål kan dock variera mycket, och tyvärr är standarden för anpassning till gäster med särskilda behov och funktionsvariationer ofta annorlunda än den vi är vana vid här hemma.
För att vi ska kunna anpassa din resa på bästa sätt och säkerställa en problemfri semester är det viktigt att du redan vid bokning lämnar all relevant information om dina specifika behov. På så sätt får vi en tydlig bild av vilka förutsättningar som krävs, och kan planera en resa som ger dig de bästa förutsättningarna för en trygg och bekväm upplevelse.
Om du behöver hjälp för att ta dig från incheckningen till gaten och/eller flyget, är det möjligt att boka assistans på flygplatsen. Assistansen är kostnadsfri men måste bokas genom oss i god tid före avresa. Beroende på hur mycket hjälp du behöver kan vi ordna olika typer av assistans:
Till gaten: Du får hjälp fram till gaten. Det förutsätter att du själv kan ta dig från gaten till flygstolen, vilket i vissa fall kan innebära exempelvis trappor.
Till flygdörren: Du får hjälp fram till flygets dörr. Det förutsätter att du själv kan ta dig från dörren till din plats ombord.
Till flygstolen: Du får hjälp hela vägen till din plats på flyget, inklusive bärhjälp ombord.
Behöver du assistans fyller du i detta formulär eller kontakta oss direkt efter bokning på telefon 0771-37 37 37 under våra öppettider, så ser vi till att du får rätt hjälp.
Hjälpmedel Hjälpmedel som exempelvis hopfällbara rullstolar och rollatorer kan checkas in utan extra kostnad, förutsatt att informationen skickas in i god tid så att flygbolaget kan godkänna dem, och att du har bokat assistans på flygplatsen. Vid incheckning ska hjälpmedlen fällas ihop och lämnas in tillsammans med övrigt bagage. Därefter kan du låna en rullstol från flygplatsen som du kan använda fram till gaten.
Om du har en elektrisk rullstol måste flygbolaget få information om batteriet för att bedöma om det är godkänt för flygning. Observera att det kan finnas begränsningar för hur många elektriska rullstolar som får tas med på samma flyg. Du kan fylla i information om din rullstol på denna sida.
Specialbagage Om du behöver ta med specialbagage på flygresan, antingen som handbagage eller incheckat bagage, måste vi få besked i god tid så att vi kan ansöka om tillstånd hos flygbolaget. Du kan skicka in informationen via denna sida, och vi återkommer till dig när flygbolaget har behandlat din förfrågan.
Receptbelagda läkemedel Om du behöver ta med receptbelagda läkemedel som är nödvändig under resan rekommenderar vi att du alltid packar läkemedel i handbagaget och i originalförpackning. Var medveten om att myndigheter i utlandet kan kräva en förklaring till varför du reser med läkemedel. Läs gärna mer på denna sida.
Vid resor till länder inom Schengenområdet krävs ett intyg för att ta med vissa typer av läkemedel. Intyget utfärdas på apotek, som även kan ge råd om läkemedel vid resa. Läs mer här.
Viktigt att veta att länder utanför Schengen kan ha helt specifika krav på dokumentation. Vi rekommenderar därför alltid att du kontaktar det aktuella landets ambassad för att få information om gällande regler kring läkemedel vid resa.
Medicinsk utrustning Om du behöver ta med medicinsk utrustning i ditt handbagage måste vi ansöka om tillstånd hos flygbolaget innan resan. CPAP-apparater är dock undantagna och får tas med i handbagaget inom den vanliga viktgränsen utan föregående tillstånd.
Medicinsk syrgas finns ombord för akuta sjukdomsfall, men om du vet att du behöver syrgas under flygningen måste du själv ta med den mängd du behöver. Det finns dock begränsningar för hur många syrgasflaskor som får tas med ombord samt hur de ska förvaras och packas. Det är därför viktigt att vi informeras om i god tid före resan, så att vi så snabbt som möjligt kan ansöka om godkännande hos flygbolaget.
Vi ber dig därför vänligen fylla i formuläret på denna sida med alla relevanta uppgifter, varefter vi återkommer när förfrågan har behandlats av flygbolaget. Vi rekommenderar dessutom alltid att du tar med ett läkarintyg på engelska om du har medicinsk utrustning i handbagaget, så att det kan visas upp vid säkerhetskontrollen vid behov.
Sjukdom och läkarintyg Om du har en sjukdom (t.ex. hjärt- eller lungsjukdomar) som kan innebära särskilda behov under flygresan är det ditt ansvar att ta med läkarintyg och försäkringsdokumentation som visar att du får flyga. Om du är osäker kan du kontakta oss, så kontrollerar vi om flygbolaget kräver intyg.
Sittplats ombord Av säkerhetsskäl har flygbolagen begränsningar för var personer med nedsatt funktion får sitta. Därför är det viktigt att du informerar oss om dina särskilda behov eller behov av assistans.
Om du har bokat assistans på flygplatsen får du automatiskt en fönsterplats, eftersom passagerare med funktionsnedsättning inte får sitta vid gångplatser, nödutgångar eller på första raden. Detta gäller till exempel döva, blinda eller personer som behöver hjälp för att ta sig till och från flyget.
Många flygbolag erbjuder, mot avgift, möjligheten att förhandsboka sittplats, så att du kan välja den plats som passar dig bäst. Du kan läsa mer på denna sida underrespektive flygbolag. Flygbolagen gör sitt bästa för att placera resesällskap tillsammans, men detta kan inte garanteras om platserna inte är förhandsbokade.
Som utgångspunkt kan rullstolar tyvärr inte tas med i transferbussarna. Vi hjälper dig gärna att ordna alternativ transport före avresa, men detta sker på egen bekostnad och kan medföra extra kostnader. Kontakta oss därför i god tid med dina önskemål, så undersöker vi vilka möjligheter som finns. Observera att specialtransfer inte är tillgängligt på alla resmål.
Våra reseledare kan tyvärr inte hjälpa till med att lyfta eller bära personer eller deras bagage ombord.
Vi erbjuder hotell med rum som är delvis anpassade för gäster med funktionsvariation och godkända enligt lokala standarder, men inte nödvändigtvis enligt skandinavisk standard. Endast ett fåtal hotell har fullt anpassade rum eller lägenheter, och antalet är begränsat. Tillgång till alla faciliteter kan inte alltid garanteras för rullstolsanvändare, och hotellområden kan vara kuperade med smala badrum, trånga hissar och andra förhållanden som inte uppfyller svenska standarder för tillgänglighetsanpassade lösningar.
Du hittar våra hotellförslag på denna sida, men kontakta oss gärna i samband med bokning så att vi kan fråga hotellet om tillgängliga rum och tillsammans säkerställa att dörrmått, faciliteter och andra detaljer dina behov för en så bekväm vistelse som möjligt.