Bra att veta om din bokning

Bra att veta om din bokning

Här hittar du information om bokningsbekräftelser, biljetter och avbokning. Vill du känna dig extra trygg inför oförutsedda omständigheter kan du boka ett av- och ombokningsskydd.

Bokningsbekräftelse

Bokningsbekräftelse

Bokning kan ske per telefon, online eller vid besök i  Apollos återförsäljares butiker. Det är nödvändigt att du som kund tar del av uppgifter och villkor på apollo.se.

Om du bokar din resa mer än 40 dagar före avresa får du direkt efter din beställning en bokningsbekräftelse som ger klara besked om din resa. Här framgår priser, ev rabatter, reslängd, resmål, hotellnamn, rumstyp, måltider och preliminära flygtider. Har du bokat bagage, mat ombord på flyget, transfer, avbeställningsförsäkring och reseförsäkring framgår även detta av bokningsbekräftelsen. Kontrollera bokningsbekräftelsen noga så att den överensstämmer med det du anser dig ha bokat.

Bokningsbekräftelse via mejl

Om du har angivit en mejladress när du gjorde din bokning, skickas bokningsbekräftelsen endast via mejl till den angivna mejladressen. För paket- och flygresor som du paketerar själv och enbart hotell skickas bokningsbekräftelsen endast ut via mejl.

Biljetter

Biljetter för charterresor

 

När får jag min biljett?

Vi skickar en biljett till dig cirka 2 veckor före avresa, förutsatt att slutbetalningen är oss tillhanda.

Biljett via mejl

Biljetten levereras via mejl. Det är kostnadsfritt. Det är viktigt att du lämnat en korrekt mejladress och meddelar oss om du skulle ändra den.

 

Paketresor som du paketerar själv eller bokning av enbart hotell eller flyg

Resehandlingar skickas till den av resenären angivna mejladressen i form av en bekräftelse, e-ticket och en e-voucher.

 

Biljetter för charterresor med reguljärflyg

En del charterresor genomförs med reguljärflyg. Ett par veckor innan avresa skickar vi en biljett till dig. Det här är inte den riktiga flygbiljetten utan en utskrift ur vårt bokningssystem. Den riktiga reguljärflygbiljetten sänds separat till den uppgivna adressen i bokningen, ca 14 dagar innan avresa.

Har inte denna biljett kommit 7 arbetsdagar innan avresa är det viktigt att du kontaktar oss. Vissa reguljärflygbiljetter hämtas på anvisad plats på flygplatsen, på avresedagen.

En reguljärbiljett är en personlig värdehandling. Det är mycket viktigt att ditt namn på flygbiljetten är korrekt stavat samt överensstämmer med uppgifterna i ditt pass. Eventuella felaktigheter ska påtalas omgående när du fått bokningsbekräftelsen. Påtalas felet senare kan flygbolaget ta ut en extra avgift för namnändringen, vilket bekostas av resenären. Se även Resevillkor för reguljärflyg.

 

Lagring av personuppgifter

Namn, adress och telefonnummer till ansvarig för bokningen behålls i separat register upp till 3 år från senaste resa. Dessa uppgifter kan användas i marknadsföringssyfte.

Av- och ombokningsskydd

Vill du känna dig extra trygg med din bokning kan du boka ett av- och ombokningsskydd här. När du bokar vårt av- och ombokningsskydd ingår fri ombokning, full ångerrätt i tre månader, överlåtelse av resan och mycket mer.

Avbokningsregler

Avbokning ska göras så snart ett hinder för resan uppstår. I resevillkoren finner du anvisningar för hur du ska gå tillväga vid avbokning. Eventuell återbetalning av avbokad resa sker till huvudresenären så fort alla nödvändiga handlingar är skickade till Apollo.

Om du inte kommer i tid till flyget avbokas alla delar av resan och ingen återbetalning av resans pris sker. 

Paket med flexibel reslängd och reguljärflyg är som regel inte ändrings- eller återbetalningsbara efter köp. Om leverantören tillåter ändring tillkommer en administrativ avgift och leverantörens ändringsavgift samt eventuell prisskillnad.