Novair flygplan

Bra att veta om flygresan

Här hittar du information om sådant som kan vara bra att veta innan din flygresa. Läs mer om flygklasser, incheckning, maten ombord, klimatkompensation och mycket annat. Funderar du vad som gäller kring bagage hittar du bagageinformation här.

Vill du förboka sittplats?

Förboka sittplats ombord

Avresan

Du påbörjar din resa när du checkar in ditt bagage på avreseflygplatsen. Biljett måste finnas för att incheckning skall kunna göras. Vid incheckningen får du oftast ett boarding card som anger din sittplats ombord på flyget, ibland även på hemresan. Detta kort ska förvaras som en värdehandling.

Vi rekommenderar att du checkar in minst två timmar före avresa för resor inom Europa och minst tre timmar före avresa för resor utanför Europa. Incheckningen stänger vanligtvis en timme före flygets avgång. Eventuella ändringar i avgångstider meddelas normalt via mejl eller sms. Det är därför viktigt att du är tillgänglig på det mobiltelefonnummer samt mejladress som du angivit i din bokning.

För information om flygplats, terminal m.m. finns information på Swedavias hemsida (tidigare LFV).

Avvisning av passagerare

I enlighet med gällande säkerhetsbestämmelser kan flygbolaget vägra transport av passagerare som är påverkade av alkohol eller narkotika. Transport kan också nekas den som inte följer säkerhetsbestämmelser och instruktioner givna av flygbolagets personal. Vid hot/skadegörelse eller annan händelse som orsakar merkostnad debiteras ansvarig passagerare och kan i förekommande fall polisanmälas.

Direktflyg och nonstop-flyg

De flesta av våra resor sker med direktflyg från flygplatser runt om i Skandinavien.

Direktflyg

Direktflyg innebär att man reser från en flygplats till slutdestinationen utan att byta flygplan. Dock kan det ske en teknisk mellanlandning för exempelvis tankning av flygplanet.

Nonstop-flyg

Nonstop-flyg innebär att man reser från en flygplats till slutdestinationen utan någon mellanlandning.

Endast flyg

Du som bokat endast flygresa på Apollo.se och reser på egen hand måste ringa Apollos servicekontor senast 24 timmar före planerad flygavgång för att få tidpunkten för hemresan bekräftad. Telefonnummer till Apollos servicekontor erhålls vid ankomst till destinationen. Flygtidsändringar kan förekomma. Du måste vara på flygplatsen senast 2 timmar innan avresa.

Observera att det är resenärens ansvar att få hemresetiden bekräftad och att komma i tid till flygplatsen.

Flyg med hotell 1 natt

Flyg med hotell 1 natt innebär flygresa (tur & retur eller enkel resa) samt hotell första natten. Vi erbjuder ospecificerad inkvartering med privat bad/dusch och wc. Hotellet anvisas vid ankomst till flygdestinationen. Läs mer om resor med ospecificerad inkvartering.

Endast flyg till Goa

För dig som bokar endast charterflyg till Goa ingår inkvartering första natten. Observera att utcheckning är kl. 12.00 samma dygn, oavsett ankomsttid.

Övrigt

Transfer kan köpas till på vissa av våra destinationer. Observera att du inte kan boka transfer online vid bokning av endast flyg. Har du bokat endast flyg och vill köpa till transfer, kontakta oss på 0771-37 37 37.
Transfer kan bokas för resor under vinter 2019/20, utom för resor till Madeira, Hurghada (Egypten), Bali, Oman och Sri Lanka. För sommaren 2020 och vinter 2020/21 är det i dagsläget inte möjligt att boka transfer om du köpt endast flyg. 

Vid resor med endast flyg kan en avgift tillkomma om du väljer att checka in bagage. Se regler gällande bagage på flyg. Se bagageregler för olika flygbolag.

För ytterligare villkor gällande resa med endast flyg vänligen se resevillkoren.

Flygklasser

Genom olika flygklasser erbjuds du en högre komfort under din flygresa. Klasserna erbjuder allt från extra bra service före och under flygresan, till bättre benutrymme. Läs mer om de olika klasserna du kan boka.

Du kan ändra flygklassen på din charterresa när du bokar din resa, men även i efterhand går det bra så länge platser finns kvar. Detta gör du i Din bokning under "Ändring av tillval". Du kan inte uppgradera din flygresa när du har paketerat en paket- eller flygresa med reguljärflyg själv.

Flygmat och specialmat

Flygmat

Vill du äta på flyget beställer du dina måltider i samband med bokningen. 
Med hänsyn till allergiska passagerare, och de allvarliga konsekvenser som kan uppstå, samt av till följd av hygienkrav, är det endast tillåtet att förtära mat och dryck som serveras av kabinpersonalen.

Specialmat

Specialmat, som vegetarisk eller glutenfri mat, måste beställas senast 5 arbetsdagar innan avresa. Beställning av specialmat gör du efter att du bokat din resa genom att logga in på Din bokning. Därefter väljer du "Bokning/Avbokning av flygtjänster". Följ därefter instruktionerna.

Gå till Min bokning

Flygregler för barn

Barn under 5 år får inte resa utan sällskap av vuxen resenär. Barn mellan 5 och 12 år får resa själva, men måste då ha ett speciellt tillstånd som erhålls hos flygbolaget i förväg. Kontakta det aktuella flygbolaget för ytterligare information.

För resande med nyfött barn gäller att allmänhälsan är god hos både mamma och barn. Barnet måste vara minst sju dagar gammalt och helt friskt/utan komplikationer. Om födsel skett med kejsarsnitt utan komplikationer, kan mamman resa efter 7 dagar med uppvisande av läkarintyg. Utan läkarintyg kan resa genomföras tidigast efter 14 dagar. 

Förseningar

Inget flygbolag kan undvika flygförseningar. Att förseningar uppstår kan bero på många olika faktorer, som trängsel i luftrummet, tekniska orsaker, väderförhållanden och liknande. Vid eventuella förseningar gör Apollo och flygbolaget allt för att lindra effekten av förseningen. Tänk på att ha minst 2,5 timmar tillgodo mellan anslutning och flygresa både på ut- och hemresa eftersom förseningar kan uppstå.

Apollo och flygbolagen ansvarar inte för konsekvenser som missad utresa alternativt anslutning på grund av försenade flyg. Ersättning för detta utgår heller inte. En reseförsäkring kan i vissa fall ge täckning för liknande utgifter. Reseförsäkring Plus ersätter till viss del merkostnader vid missad bokad anslutning på hemresan till följd av försening. Ersättning ges även vid större förseningar.

Reseförsäkringen är det enklaste sättet att skydda sig mot oväntade kostnader i samband med förseningar.

Lägg till en reseförsäkring

Graviditet

Vid graviditet gäller vissa restriktioner för flygresa. Flygbolagens regler för hur långt fram i graviditeten man får flyga och vilka intyg man behöver kan skilja sig mellan flygbolagen. Kontakta Apollo, din resebyrå eller flygbolaget för mer information om vad som gäller för din flygresa.

Incheckning

Så checkar du in

När du flyger med Apollo checkar du in via automatisk incheckning på Arlanda, Göteborg, Oslo och Köpenhamn. Så här går det till: 

  • Automaterna är skyltade med Check In Self Service samt Apollos logga.
  • För att kunna använda automaten anger man sitt 8- eller 12-siffriga bokningsnummer utan bindestrecken (060518-3400-00).
  • Automaten skriver ut både boardingkort och bagagetaggar.
  • Resenärerna märker själva sitt bagage med bagagetaggarna och lämnar dem vid bagageinlämningen som är skyltade med Bagage-Drop och namnet på flygbolaget.
  • Pass/ID/visum visas i samband med bagageinlämningen och innan man går till angiven utgång.


Om du har beställt någon form av assistans på flygplatsen behöver du gå till incheckningsdiskarna. I en framtida version av automaten kommer dessa hinder inte längre att finnas kvar.

Observera att på Landvetter finns ingen möjlighet att erbjuda förvaring av bagage om incheckning sker dagen före avresa.

Här hittar du mer information om Novairs incheckning

Online Check-in – när du reser från Skandinavien

Du som flyger med Novair kan också checka in online 14-2 dagar innan avresa om du har förbokat sittplatser ombord. Du checkar enkelt och smidigt in hemifrån och skriver ut ditt boardingkort i förväg. Väskorna behöver du då endast lämna in vid bagageinlämningen som är skyltad med Baggage-Drop. Du förbokar din specifika sittplats på planet och checkar in online på Novair Details

När ska jag checka in?

Vi rekommenderar att du checkar in minst två timmar före avresa för resor inom Europa och minst tre timmar före avresa för resor utanför Europa.

Incheckningen stänger vanligtvis en timme före flygets avgång.

På flygplatsen

Du påbörjar din resa när du checkar in ditt bagage på avreseflygplatsen. Biljett måste finnas för att incheckning skall kunna göras. Vid incheckningen får du oftast ett boarding card som anger din sittplats ombord på flyget, ibland även på hemresan. Detta kort ska förvaras som en värdehandling.

Eventuella ändringar i avgångstider meddelas normalt via mejl eller sms. Det är därför viktigt att du är tillgänglig på det mobiltelefonnummer samt mejladress som du angivit i din bokning.

För information om flygplats, terminal m.m. finns information på Swedavias hemsida (tidigare LFV).

 

Montrealkonventionen

Läs mer om regler för skadeståndsansvar enligt Montrealkonventionen.

Pass och ID-handling

Enligt nya EU-direktiv har Sverige infört krav på ID-kontroll av flygpassagerare vid incheckning och ombordstigning på planet. Detta för att säkerställa att en passagerare som har checkat in bagage också medföljer på flygningen. Kravet gäller samtliga utrikes avgångar. Godkända ID-handlingar är pass, körkort och SIS-märkta ID-kort.

Mer information om pass hittar du här!