Information om Braathens
Måndag den 30 september begärde flygbolaget Braathens International Airways sig i konkurs med omedelbar verkan.
Vi arbetar fortsatt med nya flyglösningar och kommer löpande att informera berörda resenärer som har en ut- och/eller hemresa med Braathens. Vi arbetar i tidsordning med de närmaste avgångarna först.
Om du har en resa senare i höst eller vinter där flygningen skulle genomföras av Braathens kommer vi återkomma till dig med mer information så snart vi har den.
Om du har en resa nästa sommar där flygningen skulle genomföras av Braathens kommer vi återkomma till dig med mer information senast den 1 november.
Vi kontaktar dig via sms eller mejl när vi har mer information. I det tillfälle vi inte kommer kunna erbjuda en passande flyglösning så kan din inbokade resa komma att bli inställd och samtliga inbetalade pengar återbetalas.
Befinner du dig på ett resmål och har en hemresa med Braathens så har vi ordnat en ny flyglösning till dig och kommunicerat denna. Kontakta vår personal på ditt resmål om du inte har meddelats av de nya flygtiderna.
Har du en resa med ett annat flygbolag än Braathens berörs du inte av detta.
Vanliga frågor och svar
* Om du har en kommande utresa med Braathens kommer vi göra allt vi kan för att hitta en alternativ flyglösning eller om detta inte är möjligt en ersättningsresa. Om det inte går, avbokas resan och du får alla inbetalade pengar återbetalade inom 7 dagar, till samma betalningsmetod som användes när resan betalades.
* Man har inte rätt till ersättning för eventuella merkostnader från oss på Apollo vid en konkurs då detta är en händelse helt utanför vår kontroll. Exempel på sådana kostnader är; semesterdagar man tagit i onödan, onödiga resor till och från flygplatsen, fördyrad parkering osv. Vi rekommenderar att man som kund undersöker möjligheten för ersättning för dessa av eget försäkringsbolag alternativt konkursboet.
* Om du ska resa hem med Braathens kommer vi som researrangör ordna en ny hemresa till dig. Om din hemresa försenar har du rätt till boende och mat under den tid du väntar på att få resa hem. Om du gör egna utlägg tänk på att spara kvitton.
* Man har inte rätt till ersättning för eventuella merkostnader från oss på Apollo vid en konkurs då detta är en händelse helt utanför vår kontroll. Exempel på sådana kostnader är; semesterdagar man tagit i onödan, onödiga resor till och från flygplatsen, fördyrad parkering osv. Vi rekommenderar att man som kund undersöker möjligheten för ersättning för dessa av eget försäkringsbolag alternativt konkursboet.
* Om du har en utresa bokad med Braathens kommer vi att försöka erbjuda en alternativ flyglösning, om detta inte lyckas kommer din resa att avbokas och du får alla inbetalade pengar återbetalade, till samma betalningsmetod som användes när resan betalades inom 7 dagar.
* Om du befinner dig på ett resmål och ska resa hem med Braathens kommer vi ordna en ny hemresa till dig. Om din hemresa försenas har du rätt till boende och mat under den tid du väntar på att få resa hem. Om du gör egna utlägg tänk på att spara kvitton.
* Man har inte rätt till ersättning för eventuella merkostnader från oss på Apollo vid en konkurs då detta är en händelse helt utanför vår kontroll. Exempel på sådana kostnader är; semesterdagar man tagit i onödan, onödiga resor till och från flygplatsen, fördyrad parkering osv. Vi rekommenderar att man som kund undersöker möjligheten för ersättning för dessa av eget försäkringsbolag alternativt konkursboet
På grund av omständigheterna är det inte möjligt för Airshoppen att flytta över förbeställda ordrar till det nya flyget. Airshoppen gör därför en full återbetalning automatiskt. Om ditt nya flyg är med Jettime, SAS Charter eller Sunclass Airlines har du möjlighet att lägga en ny beställning om du loggar in på Min resa.
Som en konsekvens av Braathens konkurs kommer Braathens inte att utföra några flygningar åt Apollo. För frågor kring tillval du köpt genom Paxport avseende sådana flygningar, hänvisar vi till Paxport för vidare hantering och eventuell återbetalning. Paxport Support +46 (0)8 12 13 38 59, support@paxport.net
Vi kommer att göra vårt bästa för att ni skall få samma serviceupplägg. I det fall ni inte erhåller flygmat kommer vi att återbetala kostnaden för det.
Resevillkor
Här hittar du allmänna resevillkor för paketresor, gruppresor, utflykter, kryssningar, endast flygresor och resegarantier