Trygghetsexperten tipsar: Så här bokar du sommarresan på ett tryggt sätt

Att boka resa i pandemitider väcker frågor hos många svenskar. Därför satsar nu resebolaget Apollo ännu mer på flexibilitet och trygghet under 2021. Öppet köp av resa, pengarna tillbaka inom sju dagar om din resa blir inställd eller om du avbokar och nära kontakt med både UD och de lokala myndigheterna, är några exempel.

–       Som resenär kan du känna dig trygg, från bokning till hemresa, säger Annika Lindberg, Head of Customer service på Apollo.

Kokkari på Samos, Grekland

Saknar du också vit sand, turkosblått vatten och medelhavsdelikatesser? Längtan efter att resa har kanske aldrig varit så stor som nu som efter ett långt år av restriktioner. Men fortfarande finns en utbredd känsla av osäkerhet för att boka en semester under rådande läge. Det här har fått resebolaget Apollo att lyssna extra noga på sina kunder. Med hjälp av kundundersökningar med över 10 000 respondenter, har resebolaget format sig en tydlig bild av hur erbjudandet kan anpassas efter resenärernas nya behov och önskemål.

–       Vi har tagit en massa åtgärder i en tid när trygghet är viktigare än någonsin. Som resenär kan du nu känna dig ännu mer säker från bokning till hemresa och det gäller allt från att köpa en extra flygstol bredvid dig på flyget, till lokala åtgärder ute på destinationerna, säger Annika Lindberg, Head of Customer service på Apollo.

”Det Trygga Valet”

Med syfte att resenärerna enkelt och tryggt ska kunna boka en resa har Apollo utvecklat initiativet ”Det Trygga Valet”.

–       Alla våra resor går under paketreselagen. Men bokar du en charter tillkommer nu dessutom ”Det Trygga Valet”. Med det blir det ännu mer flexibelt att boka din resa eftersom det bland annat ingår ombokning av din resa om någon resenär skulle bli sjuk i covid eller pengarna tillbaka inom sju dagar om din resa blir inställd eller om du avbokar, säger Annika Lindberg.  

Tack vare Apollos fleråriga och nära samarbeten med sina partners har resenärernas önskemål kunnat nå ända ut till destinationerna. Hotell och restauranger i exempelvis Grekland och Kroatien har utvecklat sina verksamheter för att anpassa utbud och service under pandemin. Varje land följer egna Hälsoprotokoll som uppdateras efter rådande smittoläge. Här ligger idag ännu mer fokus på renlighet, att samla mindre folk på hotell och transferbussar och att man helt frångått bufféer, för att nämna några exempel. 

Nära samarbete med UD

–       Vi har också nära kontakt med både UD och de lokala myndigheterna för respektive destination, vilket gör att vi alltid är informerade om det senaste. Och kan anpassa vårt arbete och erbjudande efter det, säger Annika Lindberg.

En fråga som är vanlig bland resenärerna är om resebolagens fallande omsättning gör det svårare att hålla vad de lovar. Enligt Annika Lindberg har Apollo klarat sig bra, trots ett helt klart utmanande år. Mycket tack vare att bolaget har 35 års erfarenhet i branschen med inarbetade processer som hjälpt bolaget hantera problem som dykt upp. Och att bolagets erfarna och dedikerade personal har jobbat extra hårt för att upprätthålla kundernas förtroende. En annan viktig aspekt är att resebolaget är en del av koncernen REWE Group, dit en av Tysklands största livsmedelsföretag hör.

Annika Lindberg, Head of Customer service på Apollo

”Vi står starkt”

–       Vi står starkt tack vare att våra ägare har ett ben i livsmedelsbranschen – en av få branscher som ökat sin omsättning under pandemin. Tack vare att vi är ett tryggt bolag fortsätter de resenärer som reser med oss även i pandemitider, att rekommendera Apollo för andra. Det är vi otroligt stolta och glada över. Och vi jobbar hårt för att upprätthålla det förtroendet, säger Annika Lindberg.

 

Planera sommarsemestern: 5 saker att ha koll på

1)     Se över erbjudanden kopplat till rådande läge. Paketreselagen gäller för alla Apollos resor. Bokar du en charterresa ingår dessutom ”Det Trygga Valet” med erbjudanden som fri ombokning av din resa om någon resenär skulle bli sjuk i covid, öppet köp och återbetalning av din resa inom sju dagar. Läs mer om Apollos resevillkor här.

2)     Boka med en etablerad aktör... Boka din resa med ett flyg- eller reseföretag som står finansiellt stark. Det gör att bolaget kommer kunna hålla sina löften när det kommer till exempelvis inställd resa.

3)     … med lång erfarenhet i branschen. Boka din resa med ett resebolag som har ett utvecklat nätverk av lokala partners och nära samarbeten med dessa. Det gör att bolaget kontinuerligt får information om hur situationen hanteras på destinationen och kan påverka detta.

4)     Håll dig uppdaterad. Olika länder har olika restriktioner om vad som gäller under pandemin. Håll dig uppdaterad på vad som gäller för just din destination. På https://www.apollo.se/resor/tryggt-resande uppdateras information om samtliga charterdestinationer löpande i samarbete med UD och lokala myndigheter.

5)     Se över dina försäkringar. Kolla upp din hemförsäkring. Saknas en omfattande reseförsäkring är det en god idé att teckna en sådan. De flesta försäkringsbolag har anpassat sitt försäkringsinnehåll till rådande läge. Tecknar du vår maxiförsäkring har vi nu utökat den med karantäntäckning där försäkringen täcker merkostnader om man blir plötsligt sjuk.


Vill du ha mer inspiration?

När du prenumererar på vårt nyhetsbrev får du både inspirerande restips, fina erbjudanden, spännande nyheter först av alla – direkt till din inkorg.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration via en länk i botten av varje nyhetsbrev.

Hantering av personuppgifter

När du väljer att prenumerera på Apollos nyhetsbrev samlar vi in ditt namn och din e-postadress för att kunna skicka nyhetsbrev till dig. Vi samlar också in uppgifter om vilka mail du väljer att läsa, vad du klickar på samt vilka erbjudanden du är intresserad av. 

Apollo strävar alltid efter att erbjuda den perfekta resan för just dig. Uppgifter om din resehistorik, dina preferenser samt hur du använder nyhetsbrevet används därför för att anpassa innehållet i utskicken till dig. I det här arbetet tar vi hjälp av vår partner Fresh Relevance. På så vis kan Apollo ge dig relevant information och erbjudanden som passar just dina intressen.

Vi använder också uppgifterna vi samlar in för att analysera, utveckla och förbättra vår kommunikation och våra produkter och tjänster. 

Du kan när som helst avsluta din prenumeration via en länk i botten av varje nyhetsbrev. Apollo sparar bara dina kontaktuppgifter och skickar nyhetsbrev till dig så länge som du själv vill.

Vill du veta mer om hur vi hanterar dina personuppgifter?  Läs vår fullständiga personuppgiftspolicy här


Bra att veta

Läs mer om varför det är tryggt att resa med Apollo, rutiner för Covid-19 på våra resmål och få svar på frågor om din resa.

Apollo är det trygga valet

Här kan du läsa mer om vad som ingår när du bokar och reser tillsammans med oss.

Läs mer

Viktig information inför din resa

Här har vi sammanställt all viktig information som du måste ta del av innan din resa. 

Läs mer

Frågor & svar

Här hittar vanliga frågor och svar om din resa. Du kan även chatta med vår kundservice eller kontakta oss på annat vis. Hur kan vi hjälpa dig?

Till frågor & svar