Res tryggt med Apollo

Vi är glada att kunna välkomna dig som gäst att njuta av en härlig solsemester - på ett tryggt och säkert sätt. Med kvalitetssäkrade hygien- och säkerhetsrutiner på våra hotell, flyg, transferbussar, utflykter och aktiviteter ska du som vanligt kunna koppla av och känna dig trygg under din resa med Apollo. Vi följer alltid lokala myndigheters riktlinjer och rekommendationer.

Observera att nedan beskrivna restriktioner och rutiner kan komma att justeras om myndigheternas rekommendationer och beslut ändras. Du är själv ansvarig för att ha korrekta inresedokument.

UD gick den 31 mars 2021 ut med en förlängd avrådan för icke- nödvändiga resor till alla länder utanför EU till och med 31 maj 2021. Det innebär att alla våra resor utanför EU till och med 31 maj 2021 ställs in. Alla kunder som är bokade på resor som påverkas av detta kommer att få sin resa avbokad och automatiskt få pengarna tillbaka.​

Spanien

Här har vi sammanställt all information om åtgärder och rutiner för dig som ska resa till Kanarieöarna.

 


Generell information

Här hittar du information som är bra att veta.

PCR-test hos Vårdkuriren

Vi på Apollo erbjuder dig ett PCR-test innan avresa där Apollo står för den största kostnaden och du betalar endast 500 kronor per test vid testtillfället. Detta gäller för resor med avresa till och med 31 december 2021. Värdet på ett PCR-test är för närvarande cirka 2000 kronor. Erbjudandet gäller dig som har bokat en charterresa, med charterflyg och hotell kombinerat. Vår samarbetspartner Vårdkuriren utför för närvarande PCR-tester i provtagningslokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. I sommar kommer Vårdkuriren utöka med provtagningslokaler på de orter vi har avresor ifrån. Du väljer själv tid för provtagning och är själv ansvarig för att boka in testet inom den tidsram som krävs. Du får självklart göra ett PCR-test hos någon annan leverantör än vår partner om det passar dig och ditt sällskap bättre, men då får ni själva stå för hela kostnaden.

Följande platser för test erbjuds i samarbete med Vårdkuriren:

-        Sturegatan 46 i Stockholm

-        Davidshallsgatan 11 (entré Doktorsgruppen) i Malmö

-        Kristinelundsgatan 5 i Göteborg

 

Har du bokat endast flyg?

Det går bra att boka in sig via länken längre ner och då betalar du Apollos förmånliga pris direkt på plats till Vårdkuriren

När och hur bokar jag tid för PCR-test?

Vi rekommenderar att du bokar tid för PCR-test cirka 2-3 veckor före avresa, i det fall att inresebestämmelserna ändras under sommaren. Om krav på PCR-test tas bort eller om du inte längre ska resa är du själv ansvarig att avboka ditt test.

1. Du bokar in dig hos Vårdkuriren som garanterar svar i tid för din avresa, förutsatt att du har bokat ditt test inom den tidsram som krävs för det land du ska resa till. Se separata inresebestämmelser för det land du ska resa till.

2. Du genomför testet på något av de angivna testcentren. Ta med pass och biljett till testtillfället. Biljetten fungerar som en bekräftelse på att resan är betalad. Du får ditt reseintyg digitalt. Detta intyg ska visas både vid incheckning i Sverige samt vid ankomst till landet du reser till. Apollo tar inte del av testresultatet, men ser till att intyget innehåller den information som landet du reser till kräver.

Boka tid för PCR-test här

 

Vad händer om mitt testresultat visar positivt?

Skulle du eller någon i ditt resesällskap testa positivt vill vi att du ringer till oss under våra öppettider eller mejlar [email protected] så kan vi hjälpa dig med att boka om resan. Rekommendationen är att boka om till minst åtta veckor framåt i tiden för att undvika fortsatt positivt testresultat. Har du tecknat vårt Av och ombokningsskydd kan du i så fall avboka din resa och få pengarna tillbaka.

Vaccinationsbevis

Behöver jag ett vaccinationsbevis för att kunna resa framöver?

I dagsläget kräver de flesta länder att man kan uppvisa ett negativt Covid-19-test även om man är vaccinerad mot Covid-19.

 

Under maj och juni kommer de flesta länder antingen kräva att man kan uppvisa ett negativt Covid19-test eller att man kan uppvisa ett vaccinationsbevis. Dessa bestämmelser uppdateras löpande.

Innan 1 juli kommer det ställas olika krav på vad vaccinationsbeviset ska innehålla beroende på vilket land du ska resa till. Vi ber dig kontrollera vad som gäller för det land du ska resa till.

 

Från och med 1 juli planerar EU-länderna att införa ett så kallat grönt certifikat för att underlätta vid resor inom Europa. I detta certifikat ska information om vaccinering, tester och tidigare eventuell Covid-19 sjukdom finnas. Har man ännu inte vaccinerats kan man använda certifikatet för att visa att man nyligen genomfört ett test eller att man tillfrisknat efter genomgången Covid-19 infektion. Formellt beslut om det gröna certifikatet tas av EU-parlamentet i början av sommaren och om länderna kan enas kring förslaget kan det digitala certifikatet börja gälla från och med den 1 juli. För mer information kring certifikatet läs här

 

Hur får jag tag på ett vaccinationsbevis?

Innan det finns ett gemensamt vaccinationsbevis som är godkänt av EU kan det vara svårt att få tag på. Här kan du läsa mer om tidsplanen och få mer information om vaccinationsbeviset  DIGG - Myndigheten för digitalisering

 

Räcker det med ett intyg på att man har antikroppar mot covid-19 för att få resa?

Just nu kräver de allra flesta länder att man kan uppvisa ett negativt covid19-test eller att vaccinationsbevis. Se separata inresebestämmelser för det land du ska resa till

 

Jag har vaccinerat mig/har haft covid-19, måste jag ändå göra ett test för att få resa?

I dagsläget är det olika regler för olika länder men de allra flesta kräver att du kan uppvisa ett negativt covid-19-test vid inresa. Vissa länder har bekräftat att man kan resa in på ett vaccinationsbevis i sommar. Se separata inresebestämmelser för det land du ska resa till.

 

Vad händer om inresebestämmelserna ändras på det resmål jag ska åka till? Hur får jag information om vad jag behöver göra innan min resa?

Vi uppdaterar löpande informationen på hemsidan och om din resa berörs så kontaktar vi alltid dig per mejl eller sms.

Gällande covid-19-test vid ankomst till Sverige

Krav på negativt covid19-test vid inresa i Sverige

Regeringen har beslutat att det, från och med lördag den 6 februari och fram till och med den 31 maj 2021, är krav på att alla utländska medborgare ska uppvisa ett negativt covid-19-test vid inresa i Sverige. Covid-19-testet får inte vara äldre än 48 timmar. Tillhör du något av undantagen för testkrav som du kan läsa mer om här regeringens hemsida ska du kunna styrka detta vid incheckningen för hemresan. Vi rekommenderar att du tar ett antigentest innan hemresan om du inte har ett svenskt pass. Detta ordnar och bekostar du själv innan din hemresa.

 

För dig som har bokat en resa från Köpenhamn/Kastrup

För att resa in i Danmark från Sverige krävs att personer från 15-års ålder är färdigvaccinerade och kan visa upp ett vaccinationsbevis, alternativt är testade och kan uppvisa ett negativt PCR-test eller antigentest. Testet får inte vara äldre än 48 timmar. Observera att detta endast gäller inresa i Danmark. Du behöver även vara observant på vilka inresebestämmelser som gäller i det land du sedan reser vidare till. 

Var även uppmärksam på de inreseregler som gäller när du ska resa hem från det land du semestrat i och till Danmark. Läs mer här. Från 14 maj är det inte längre krav på test innan ombordstigning vid hemresa till Danmark.

Danska Udenrigsministeriet (UM) uppdaterar för närvarande sin reseavrådan fredag eftermiddag varje vecka. Skulle din inbokade resa påverkas av reseavrådan kontaktar vi dig via mejl senast 14 dagar innan avresa. Om din resa ställs in på grund av reseavrådan erbjuds du ombokning till en ny resa, alternativt om du vill avboka din resa kostnadsfritt.

 

Fullt försäkringsskydd under resan

Med Apollo ska du känna dig trygg på resan och med vår MAXI-försäkring från Gouda kommer du att uppnå optimal säkerhet under semestern om du eller en av dina nära och kära påverkas av Covid-19.

"Trygg på resan Maxi" är en heltäckande reseförsäkring och försäkringen omfattar vårdkostnader vid akut sjukdom och olycksfall och täcker även händelser som är kopplade till Covid-19. 

Blir du sjuk utomlands – Vilken ersättning kan du få då?

  • Försäkringen ersätter vårdkostnader till nödvändiga och skäliga kostnader, det innebär att det inte finns ett maxtak för sjukvården.
  • Hemtransport av svårt sjuk ersätts till nödvändiga och skäliga kostnader.
  • Ersättning för förlorade semesterdagar.
  • Ersättningsresa om mer än halva resan går förlorad - Ersättning lämnas till hela den medförsäkrade familjen eller en medförsäkrad medresenär om du blir inlagd på sjukhus eller ordinerad vila på rummet mer än halva tiden.
     

Om en i familjen blir sjuk vad händer med resterande familjemedlemmar?

  • Blir en vuxen sjuk av mildare karaktär lämnas ersättning till den sjuka personen för vård och förstörda resdagar.
  • Blir ett barn under 12 år sjuk av mildare karaktär lämnas alltid ersättning till barnet samt en medförsäkrad vuxen.
  • Blir en i sällskapet mer allvarligt sjuk och inlagd på sjukhus eller ordinerad vila på rummet mer än halva restiden lämnas ersättning i form av en ersättningsresa till hela den medförsäkrade familjen eller en medförsäkrad medresenär.
     

Blir du satt i karantän på grund av Covid-19 och inte kommer hem som planerat – Vilken ersättning kan du få då?

  • Missar du din hemresa på grund av sjukdom ersätter försäkringen merkostnader för en ny hemresa.
  • Du får även ersättning för merkostnader för kost och logi.
     

Om du blir satt i karantän på grund av att det finns Covid-19 på hotellet och hotellet stänger ner?

  • Här kan du dessvärre inte erhålla någon ersättning, varken för förlorade semesterdagar eller missad hemresa.
     

Om du nekas ombordstigning på grund av symptom (hosta/snuva), gäller försäkringen då?

  • Försäkringen kan enbart ersätta kostnader om du är akut sjuk och vid uppvisande av läkarintyg.
     

Viktigt att tänka på

  • Försäkringen gäller för Covid-19 enligt de fullständiga villkoren. Det är dock viktigt att du är fullt frisk när du reser.
  • Försäkringen gäller inte om du reser ut med ett redan känt vårdbehov.
  • Har du varit sjuk i Covid-19 och friskförklarats, men av någon anledning insjuknar igen under resan anses detta som en ny sjukdom och därmed är försäkringen gällande.

 

Läs mer om reseförsäkringen här


 

Lägg till reseförsäkringen i din befintliga bokning här

 

Av- och ombokningsskydd

Av- och ombokningsskydd

För dig som vill vara ännu mer flexibel rekommenderar vi att köpa till vårt av- och ombokningsskydd. Med Apollos av- och ombokningsskydd får du många fördelar utöver det skydd som vanligtvis ingår i din hemförsäkring och ditt betalkort.

Allt nedan ingår när du tecknar av- och ombokningsskydd:

  • Fri ombokning
  • Ångerrätt i tre månader
  • Överlåtelse av resa
  • Avbokning vid sjukdom eller annan oförutsedd händelse (gäller vid ett positivt svar på PCR-test eller ett giltigt läkarintyg)
  • Bo kvar-garanti

 

Läs mer om av- och ombokningsskydd här
 

Lägg till av- och ombokningsskydd i din befintliga bokning här

Observera att du kan lägga till av- och ombokningsskydd fram till det att du har betalt anmälningsavgiften. 


Inför resan

Här har vi samlat allt som är bra att veta inför din resa till Kanarieöarna. För dig som ska resa till Mallorca gäller andra villkor samt att vi ber dig hålla dig uppdaterad via Sweden Abroad gällande inresebestämmelser.

 

Kanarieöarnas Covid-försäkring

När du bokar en paketresa till Kanarieöarna med oss ingår Apollos Trygghetspaket. För att du ska känna dig extra trygg under din semester rekommenderar vi att du även tecknar vår prisvärda reseförsäkring.

Myndigheterna på Kanarieöarna erbjuder även en kostnadsfri Covid-försäkring fram till 2 augusti 2021.
Kanarieöarnas Covid-försäkring täcker:

  • Sjukvårdskostnader
  • Eventuella extra kostnader för logi om din vistelse skulle förlängas i samband med Covidsmitta
  • Eventuella kostnader för ny flygbiljett om din hemresa ändras på grund av Covidsmitta
     

Fullständiga villkor för Kanarieöarnas Covid-försäkring

Krav för inresa till Spanien

Inreseformulär
För att få komma in i Spanien måste du fylla i ett inreseformulär, som kan slutföras och skickas in först 48h innan avresa.

Formuläret kan fyllas i på två sätt:

  • Ladda ner appen SpTH (Spain Travel Health) och fyll i formuläret där.
  • Fyll i formuläret online.
     

Att tänka på:

  • Alla resenärer i sällskapet ska fylla i ett inreseformulär, även barn.
  • Du kan börja fylla i formuläret direkt när du har bokat din resa, men frågorna kring din hälsa går att besvara tidigast 48h innan avresa.
  • När du har skickat in ditt formulär får du ett bekräftelsemejl och en QR-kod. Denna QR-kod måste du ha med dig och visa upp vid incheckning och avresa, digitalt eller utskriven, samt visa upp vid ankomst till Spanien. Har du ingen QR-kod riskerar du att nekas ombordstigning redan vid utresan.
  • Vi vill göra dig som besökt ett annat land än Sverige i närtid, att vara uppmärksam på att du själv noggrant måste kontrollera vilka eventuella restriktioner Spanien har gällande det land du nyligen besökt. Detta kan påverka din möjlighet att få resa in i Spanien.
  • Adressen till hotellet hittar du under fakta på hotellsidan. 
  • Har du förbokat sittplatser ska du ange din sittplats. Har du inte förbokat sittplatser ber vi dig skriva 1A.

I denna video får du mer information om inresa i Spanien 

Klicka här för att fylla i inreseformuläret (online) till Spanien

Du som resenär är själv är ansvarig för att du har fyllt i inreseformuläret på korrekt sätt, i rätt tid innan avresa. Om detta inte gjorts kommer du att nekas inresa i landet och kommer därför redan på avreseflygplatsen nekas ombordstigning. Ifall detta sker har du inte möjlighet att få återbetalning för kostnaden av din resa. Observera att om du har blivit ombokad till ett annat flyg eller om du själv har bokat om din resa behöver du fylla i formuläret en gång till med korrekt flygnummer, alternativt uppdatera det redan ifyllda formuläret med rätt flygnummer. 

 

PCR-test

För alla resenärer från Sverige till Spanien krävs för närvarande:

  • Negativt PCR-test innan avresa som får vara max 72 timmar gammalt vid ankomst till Spanien. Barn under 6 år är undantagna regeln.

 

Spanien har i dagsläget inte gett information om vad som kommer gälla för de som är vaccinerade eller har genomgången coronainfektion, så tillsvidare är det endast ett negativt PCR-test som man kan resa in i landet på.

Du är själv ansvarig för att ha korrekta inresedokument.


Flygresan

Här hittar du all information om vad som gäller på flygplatsen, ombord på Novair samt vad övriga flygbolag har för regler och restriktioner. Detta innefattar allt från allmänna rutiner till mat och dryck ombord.

På flygplatsen

På flygplatsen såväl som ombord på flyget följer alla flygbolag vi samarbetar med riktlinjer från EASA (Europeiska myndigheten för luftfartssäkerhet) och nationella myndigheter, det gäller allt från hygien till incheckning.

Flyger du med vårt eget flygbolag, Novair, gäller följande på flygplatsen:

  • Våra rutiner för ombordstigning har anpassats för att underlätta för social distansering. Ombordstigningen sker radvis, vanligen 3-5 rader per gång. Du börjar ombordstigning först när det är dags för din rad. Detta kan innebära att ombordstigningen tar lite längre tid än vanligt, men det är enbart för din egen säkerhet. Tänk på att vara på flygplatsen i god tid innan avgång.
  • Försäkra dig om att du uppfyller kraven för att resa till din slutdestination.
  • Checka gärna in i automaterna på flygplatsen. Har du förbokat dina sittplatser kan du också checka in online hemifrån, 2-14 dagar innan avresa.
  • Håll avstånd i köerna vid incheckning, säkerhetskontroll och vid gaten.
  • Som alltid - stanna hemma om du känner dig sjuk.


Munskydd

Tillsvidare är det krav på munskydd på alla Swedavias flygplatser i Sverige. Det är krav på medicinska munskydd som täcker mun och näsa. Swedavia godkänner inte sjalar, hemgjorda munskydd eller liknande.

Barn under 6 år eller personer som av medicinska skäl inte kan bära munskydd är befriade från kravet.

 

Se vad som gäller på de största flygplatserna vi trafikerar:

Arlanda
Landvetter
Kastrup

Här kan du se vad som gäller för inresa i EU-länder på Sweden Abroad och Re-Open EU.

Ombord på Novair

På våra Novair-flyg gäller följande:

Våra rutiner baseras på rekommendationerna från lokala myndigheter och EASA, den europeiska myndigheten för luftfartssäkerhet, och vi arbetar även nära våra flygplatspartners.

Vårt ständiga fokus är att ge en säker och trevlig resa. Under din resa med Novair möter du därför följande nya rutiner som finns till för din säkerhet:

Allmänna rutiner

  • Alla flygplan blir städade och desinficerade enligt det regelverk som gäller för respektive flygplats och enligt de rekommendationer som EASA (European Union Aviation Safety Agency) anger.
  • Vi utför inga tester när du kliver ombord, men som alltid - stanna hemma om du känner dig sjuk.
  • Alla Novair flyg är utrustade med HEPA-filter som fångar upp till 99,97% av alla mikrofibrer (virus och bakterier). Luften ombord har en hög kvalitet då luften förnyas var 2-3 minut. Luften ombord på ett flygplan pressas dessutom ner på mot golvet vilket också bidrar till att begränsa eventuell smittspridning.
  • Taxfree finns att förbeställa och förbetala här. Ingen taxfreeförsäljning kommer att ske ombord.
  • För att undvika eventuell trängsel vid på- och avstigning, samt under flygningen, rekommenderar vi att passagerare checkar in det mesta bagaget. Handbagage skall placeras under sätet framför dig.
  • Alla säten ombord går att boka. I tillägg gör vi allt vi kan för att hålla fysisk distansering ombord, vilket bl a gör att procedurerna vid ombordstigning och avstigning är lite ändrade. Var uppmärksam på markpersonalen och kabinpersonalens instruktioner.
  • För allas trygghet ombord, ber vi dig att i möjligaste mån sitta på din plats under hela flygresan.
  • När flyget har landat ber vi dig att sitta kvar på din plats tills kabinpersonalen ropar upp att det är avstigning för din rad.


Munskydd

  • Kabinpersonalen kommer att använda munskydd som täcker mun och näsa under hela flygningen.
  • Hos Novair är det tillsvidare ett krav på att även passagerarna använder munskydd som täcker mun och näsa. Undantaget är barn upp till 6 år. Observera att det är passagerarens ansvar att ta med munskydd. Utan munskydd kan du nekas ombordstigning.


Mat & dryck ombord

  • När du reser med Novair har du möjlighet att förbeställa en varm måltid. Bröd samt kaffe och te serveras inte ombord.
  • Vi erbjuder försäljning av snacks och kalla drycker ombord. På grund av rådande omständigheter kan sortimentet vara begränsat och variera beroende på avreseflygplats. Observera att vi endast accepterar kortbetalning ombord.
  • När du äter och dricker är du välkommen att ta av munskyddet, så snart du ätit och druckit färdigt ska munskyddet sättas på igen.

Övriga flygbolag

För övriga flygbolag, klicka dig vidare här:

SAS

Aegan Airlines

Emirates

Sunclass Airlines

Qatar Airways


På resmålet

Spanien har infört förebyggande åtgärder med fokus på hälsa och hygien för ett så tryggt resande som möjligt. Även på hotellnivå har många förebyggande åtgärder satts in. Under rådande omständigheter så kan vissa ändringar vara aktuella på våra hotell. Faciliteter som inomhuspool, gym, spa och lekrum kan vara stängda. Det kan finnas färre solstolar vid poolen eller stranden på grund av distansering och städdagar kan variera för att minska kontakter i rummen. 

Testning av Covid-19 vid ankomst

Kanarieöarna

  • Slumpmässiga testningar av kroppstemperatur kan förekomma vid ankomst. 
  • Spaniens utländska hälsomyndighet använder sig av kameror som tar temperaturen på passagerare vid ankomst.
  • Endast resenärer får vistas inne på flygplatsen, om assistans behövs tillåts icke-resenärer att komma in.

 

Vi rekommenderar att du håller dig uppdaterad via information på Sweden Abroad.

Åtgärder i Spanien

Fuerteventura

Särskilda restriktioner som gäller tills vidare:

  • Restauranger och barer följer lokala myndigheters regler, max 10 personer per bord.
  • Utegångsförbud mellan kl. 00:00-06:00.

 

Kanarieöarna
Social distansering

  • Social distans på 2 m måste alltid hållas, med ett minimum på 4 kvm per person på stränder och runt pooler.
  • I butiker har max antal personer per yta begränsats till 75% av varje butiks kapacitet. Köpcentrum och butiker stänger senast kl. 00:00.
  • Rökning på offentliga platser är tillåtet, om social distans kan hållas. 

 

Munskydd

  • Det är obligatoriskt för alla över 6 år att bära munskydd på allmänna platser, både inomhus och utomhus samt i kollektiva färdmedel, oavsett om social distans kan hållas.
  • Under tiden man äter eller dricker är det tillåtet att vistas utan munskydd.
  • På stränder och runt pooler måste man bära munskydd, förutom under tiden man badar eller t.ex. ligger på en solstol.
  • Munskydd måste bäras på gym och på gruppträningspass inomhus. Det behövs inte vid utövande av utomhusträning, om social distans kan hållas.

 

Restauranger, barer och caféer

  • Följer lokala myndigheters regler, max 10 personer per bord.
  • Alla menyer har blivit ersatta av QR-koder.
  • Rökning (tobak och e-cigaretter) är förbjudet.
  • Endast utomhusservering är tillåten på nattklubbar och samtliga gäster måste sitta ner, dansgolv är förbjudna.

 

Hyrbilar

  • Hyrbilar desinfekteras och hyrs ut på rotation. Det vill säga att den bil som lämnas in senast, blir den sista bilen som lånas ut igen.
  • Hyr ni en bil och alla passagerare delar boende behövs inte munskydd i bilen.

 

Transfer

Kanarieöarna

  • Alla bussar städas och desinfekteras enligt lokala myndigheters bestämmelser.
  • Det är obligatoriskt att bära munskydd på transferbussen.
  • Väl ombord så får man inte byta plats, på vissa bussresor är platserna reserverade innan avresa.
  • På bussar sker påstigning endast i bakre dörren.

På våra hotell

Incheckningsrutiner

  • Hotellen arbetar på olika sätt för att effektivisera in- och utcheckning och undvika köbildning. Till exempel ger vissa hotell gäster möjligheten att checka in online.
  • Utcheckning kan ske tidigare än normalt och incheckning senare än vanligt för att alla hotellrum/lägenheter ska vara tomma i minst 4 timmar för vädring och städning. Väntetider för att få tillgång till rummet/lägenheten kan därför förekomma.

 

Städrutiner

  • Städningen utökas före incheckning.
  • Solstolar och parasoller desinfekteras dagligen, alternativt används engångsunderlag. 
  • För att begränsa antalet personer som vistas i rummen/lägenheterna har många hotell reducerat antalet städdagar. Du kan därför själv behöva påtala om t. ex. påfyllning av toalettpapper behövs. Detsamma gäller byte av handdukar.

 

Hotellpersonal

  • All personal bär munskydd. 
  • All personal har genomfört en specialträning angående städning och desinfektionsrutiner.

 

Solstolar & parasoll

  • Vid pool och sandstrand har solstolar och parasoller minst 2 m avstånd från varandra.
  • Solstolar desinfekteras och städas mellan gäster. Användning av handduk på solstolen är obligatoriskt. 

 

Restauranger

  • Alla bufféer serveras bakom plexiglas eller i individuella portioner.
  • På vissa restauranger serveras numer buffén som á la carte, samt dryck, av hotellpersonalen.
  • Borden står med distans från varandra och städas med desinfektion mellan varje sittning.
  • Max 10 personer per bord, inomhus.

 

Sport och träning

För många av våra gäster är träningsmöjligheter på semestern en hög prioritet. På våra Apollo Mondo-hotell och Apollo Sports-hotell gäller följande:

  • I sommar kommer vi att genomföra alla gruppträningsaktiviteter utomhus.
  • På Gran Canaria är max antal deltagare för gym och sportaktiviteter: inomhus 25 personer och utomhus 30 personer. All utrustning måste tvättas av och desinfekteras efter användning.

 

Club Polly & Mino – Apollos egen barnklubb

Vi vet att barnens upplevelse av semestern är det viktigaste för många av våra gäster. Därför kommer barnen fortfarande att kunna njuta av barnklubben med Polly & Mino på våra Apollo Mondo-hotell, med nedan vidtagna åtgärder:

  • Alla aktiviteter för barn på våra Apollo Mondo-hotell utomlands kommer att genomföras utomhus.
  • Aktiviteterna kommer att anpassas till de krav som ställs i landet.
  • Alla ytor avsatta för barnklubbsaktiviteter kommer att rengöras grundligt, i enlighet med hotellens nya renlighetskrav. 

 

Övrigt

  • Rökning (tobak och e-cigaretter) är förbjudet på hotellområdet.
  • Samtliga hotell har en beredskapsplan för hantering av eventuell smitta på hotellen.

Utflykter

För att garantera att du ska kunna upptäcka våra utflykter på ett tryggt sätt har vi uppdaterat vårt utflyktsprogram och erbjuder nu fler utflykter utomhus. 
Läs mer om vad som gäller i olika delar av Spanien.

Hela Spanien

  • Alla gäster vid en sevärdhet måste följa samma riktning runt området för att undvika folksamling.
  • Det är obligatoriskt att bära munskydd under alla utflykter.

 



Teneriffa, Kanarieöarna

  • Vissa nöjesparker på ön är stängda.
  • På vandringsturer och andra utomhusaktiviteter utanför bostadsområden behövs inte munskydd (om social distans kan hållas).
  • Max antal deltagare per guide är 55 personer. Munskydd ska användas i både öppna och stängda offentliga platser.
  • Guidade turer är tillåtna, men inte Audio guides (hörlurar) eller informationsmaterial i print.
  • På båtutflykter får endast utomhusdelen på båten användas och endast till 75% av sin kapacitet.

 



Gran Canaria, Kanarieöarna

  • Antalet deltagare per utflykt har minskats.
  • Audio guides, som desinfekteras mellan användning, får användas under guidade turer.

Om du blir sjuk

  • Kontakta Apollos personal på resmålets servicetelefon så informerar vi hotellet.
  • Vid ett positivt testresultat behöver du isolera dig på ditt hotellrum under 10 dagar. Detta gäller även ditt resesällskap. Du kommer få daglig hjälp av den lokala sjukvården.
  • Ring hälsomyndigheten på Kanarieöarna på telefonnummer 900112061 från en spansk telefon. Ringer du från din egen mobiltelefon ringer du 112. Hälsomyndigheten hjälper dig med information om vilka lokala riktlinjer som gäller för dig och ditt resesällskap.
  • Kontakta ditt försäkringsbolag.

 

Vi rekommenderar alltid våra kunder att ha en reseförsäkring.

På Sweden Abroad och Re-open EUs hemsida kan du läsa mer om vad som gäller i Spanien.

Håll dig uppdaterad

Som resenär är det viktigt du är påläst och håller dig uppdaterad både före, under och efter din resa:

f

Öppet köp
Fri ombokning
Vi återbetalar din resa inom 7 dagar
Boka nu, vänta med att slutbetala