Kanarieöarnas Covid-försäkring
När du bokar en paketresa till Kanarieöarna med oss ingår Apollos Trygghetspaket.
För att du ska känna dig extra trygg under din semester rekommenderar vi att du även tecknar vår prisvärda reseförsäkring.
Myndigheterna på Kanarieöarna erbjuder även en gratis Covid-försäkring fram till 2 augusti 2021.
Kanarieöarnas Covid-försäkring täcker:
- Sjukvårdskostnader
- Eventuella extra kostnader för logi om din vistelse skulle förlängas i samband med Covidsmitta
- Eventuella kostnader för ny flygbiljett om din hemresa ändras på grund av Covidsmitta
Fullständiga villkor för Kanarieöarnas Covid-försäkring
PCR-test innan avresa
För alla resenärer från Sverige till Spanien krävs ett uppvisande av negativt Corona-test, så kallat PCR-test, vid incheckning, ombordstigning och ankomst till Spanien. Testet får inte vara äldre än 72 timmar innan ankomst till Spanien. Barn under 6 år är undantagna från regeln och behöver inte uppvisa ett negativt covid-19-test vid inresa.
Vi på Apollo erbjuder dig ett PCR-test innan avresa där Apollo står för hela kostnaden för resor till och med 31/3-21. Erbjudandet gäller dig som har bokat ett paket med hotell plus flyg med bolagen Novair eller SAS. Vår samarbetspartner Vårdkuriren utför för närvarande PCR-tester i provtagningslokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Du väljer själv tid och plats för provtagning och är själv ansvarig för att boka in testet inom den tidsram som krävs. Du får självklart göra ett PCR-test hos någon annan leverantör än vår partner om det passar dig och ditt sällskap bättre, men då får ni själva stå för hela kostnaden. Har du bokat endast flyg? Det går bra att boka in sig via länkarna och då betalar du direkt på plats till Vårdkuriren
Följande plats för test erbjuds i samarbete med Vårdkuriren:
- Sturegatan 46 i Stockholm
- Hotel Gothia Towers, Mässans gata 24 i Göteborg
- Davidshallsgatan 11 i Malmö
Cirka 5 dagar innan avresan får du ett mejl från Apollo med detaljerad information om hur du går tillväga för att registrera dig och boka en tid för ditt test. Bokar du en resa när det är mindre än 5 dagar till avresa får du mejlet inom några timmar efter bokningstillfället. Du kan inte boka en tid för test innan du har fått ditt mejl. Just nu är det många som ringer oss angående PCR-testning och våra kötider kan vara långa. Vi ber dig därför att invänta mejlet från oss med mer detaljer inför just din avresa.
När du har fått mail med länken gör du så här:
1. Du bokar in dig hos vår samarbetspartner via den länk du får av oss, vår samarbetspartner garanterar svar i tid för din avresa.
2. Du genomför testet på något av de angivna testcentren. Glöm inte ditt pass. Du får ditt reseintyg digitalt. Detta intyg ska visas både vid incheckning i Sverige samt vid ankomst i Spanien. Apollo tar inte del av testresultatet, men ser till att intyget innehåller den information som Spanien kräver.
3. Skulle du eller någon i ditt resesällskap testa positivt vill vi att du ringer till oss under våra öppettider eller mejlar [email protected] så kan vi hjälpa dig med att boka om resan. Rekommendationen är att boka om till minst åtta veckor framåt i tiden för att undvika fortsatt positivt testresultat.
Inreseformulär till Spanien
För att få komma in i Spanien måste du fylla i ett inreseformulär. Formuläret kan slutföras och skickas in först 48h innan avresa.
Formuläret kan fyllas i på två sätt:
- Ladda ner appen SpTH (Spain Travel Health) och fyll i formuläret där.
- Fyll i formuläret online.
Att tänka på:
- Alla resenärer i sällskapet ska fylla i ett inreseformulär. Även barn ska fyllas i.
- Du kan börja fylla i formuläret när du har bokat din resa men frågorna kring din hälsa går att besvara tidigast 48h innan avresa.
- När du har skickat in ditt formulär får du ett bekräftelsemejl och en QR-kod. Denna QR-kod måste du ha med dig och visa upp vid incheckning och avresa, digitalt eller utskriven, samt visa upp vid ankomst till Spanien. Har du ingen QR-kod riskerar du att nekas ombordstigning vid utresan.
- Vi vill göra dig som besökt ett annat land än Sverige i närtid, att vara uppmärksam på att du själv noggrant måste kontrollera vilka eventuella restriktioner Spanien har gällande det land du nyligen besökt. Detta kan påverka din möjlighet att få resa in i Spanien.
- Adressen till hotellet hittar du under fakta på hotellsidan.
-
Har du förbokat sittplatser kan du ange din sittplats.Har du inte förköpt sittplatser och därmed inte har tillgång till din sittplats ber vi dig skriva 1A.
I denna video får du mer information om inresa i Spanien
Klicka här för att fylla i inreseformuläret (online) till Spanien
Du som resenär är själv är ansvarig för att du har fyllt i inreseformuläret på korrekt sätt, i rätt tid innan avresa. Om detta inte gjorts kommer du att nekas inresa i landet och kommer därför redan på avreseflygplatsen nekas ombordstigning. Ifall detta sker har du inte möjlighet att få återbetalning för kostnaden av din resa. Observera att om du har blivit ombokad till ett annat flyg eller om du själv har bokat om din resa behöver du fylla i formuläret en gång till med korrekt flygnummer, alternativt uppdatera det redan ifyllda formuläret med rätt flygnummer.
Fullt försäkringsskydd under resan
Med Apollo ska du känna dig trygg på resan och med vår MAXI-försäkring från Gouda kommer du att uppnå optimal säkerhet under semestern om du eller en av dina nära och kära påverkas av Covid-19.
"Trygg på resan Maxi" är en heltäckande reseförsäkring och försäkringen omfattar vårdkostnader vid akut sjukdom och olycksfall och täcker även händelser som är kopplade till Covid-19.
Blir du sjuk utomlands – Vilken ersättning kan du få då?
- Försäkringen ersätter vårdkostnader till nödvändiga och skäliga kostnader, det innebär att det inte finns ett maxtak för sjukvården.
- Hemtransport av svårt sjuk ersätts till nödvändiga och skäliga kostnader.
- Ersättning för förlorade semesterdagar.
- Ersättningsresa om mer än halva resan går förlorad - Ersättning lämnas till hela den medförsäkrade familjen eller en medförsäkrad medresenär om du blir inlagd på sjukhus eller ordinerad vila på rummet mer än halva tiden.
Om en i familjen blir sjuk vad händer med resterande familjemedlemmar?
- Blir en vuxen sjuk av mildare karaktär lämnas ersättning till den sjuka personen för vård och förstörda resdagar.
- Blir ett barn under 12 år sjuk av mildare karaktär lämnas alltid ersättning till barnet samt en medförsäkrad vuxen.
- Blir en i sällskapet mer allvarligt sjuk och inlagd på sjukhus eller ordinerad vila på rummet mer än halva restiden lämnas ersättning i form av en ersättningsresa till hela den medförsäkrade familjen eller en medförsäkrad medresenär.
Blir du satt i karantän på grund av Covid-19 och inte kommer hem som planerat – Vilken ersättning kan du få då?
- Missar du din hemresa på grund av sjukdom ersätter försäkringen merkostnader för en ny hemresa.
- Du får även ersättning för merkostnader för kost och logi.
Om du blir satt i karantän på grund av att det finns Covid-19 på hotellet och hotellet stänger ner?
- Här kan du dessvärre inte erhålla någon ersättning, varken för förlorade semesterdagar eller missad hemresa.
Om du nekas ombordstigning på grund av symptom (hosta/snuva), gäller försäkringen då?
- Försäkringen kan enbart ersätta kostnader om du är akut sjuk och vid uppvisande av läkarintyg.
Viktigt att tänka på
- Försäkringen gäller för Covid-19 enligt de fullständiga villkoren. Det är dock viktigt att du är fullt frisk när du reser.
- Försäkringen gäller inte om du reser ut med ett redan känt vårdbehov.
- Har du varit sjuk i Covid-19 och friskförklarats, men av någon anledning insjuknar igen under resan anses detta som en ny sjukdom och därmed är försäkringen gällande.
Läs mer om reseförsäkringen här
Lägg till reseförsäkringen i din befintliga bokning här
Av- och ombokningsskydd
Av- och ombokningsskydd
För dig som vill vara ännu mer flexibel rekommenderar vi att köpa till vårt av- och ombokningsskydd. Med Apollos av- och ombokningsskydd får du många fördelar utöver det skydd som vanligtvis ingår i din hemförsäkring och ditt betalkort.
Allt nedan ingår när du tecknar av- och ombokningsskydd:
- Fri ombokning
- Ångerrätt i tre månader
- Överlåtelse av resa
- Avbokning vid sjukdom eller annan oförutsedd händelse
- Bo kvar-garanti
Läs mer om av- och ombokningsskydd här
Lägg till av- och ombokningsskydd i din befintliga bokning här
Observera att du kan lägga till av- och ombokningsskydd fram till det att du har betalt anmälningsavgiften.
På flygplatsen
På flygplatsen såväl som ombord på flyget följer alla flygbolag vi samarbetar med riktlinjer från EASA (Europeiska myndigheten för luftfartssäkerhet) och nationella myndigheter, det gäller allt från hygien till incheckning.
Flyger du med vårt eget flygbolag, Novair, gäller följande på flygplatsen:
- Våra rutiner för ombordstigning har anpassats för att underlätta för social distansering. Ombordstigningen sker radvis, vanligen 3-5 rader per gång. Du börjar ombordstigning först när det är dags för din rad. Detta kan innebära att ombordstigningen tar lite längre tid än vanligt, men det är enbart för din egen säkerhet. Tänk på att vara på flygplatsen i god tid innan avgång.
- Försäkra dig om att du uppfyller kraven för att resa till din slutdestination.
- Checka gärna in i automaterna på flygplatsen. Har du förbokat dina sittplatser kan du också checka in online hemifrån, 2-14 dagar innan avresa.
- Håll avstånd i köerna vid incheckning, säkerhetskontroll och vid gaten.
- Som alltid - stanna hemma om du känner dig sjuk.
Munskydd
Tillsvidare är det krav på munskydd på alla Swedavias flygplatser i Sverige. Det är krav på medicinska munskydd som täcker mun och näsa. Swedavia godkänner inte sjalar, hemgjorda munskydd eller liknande.
Barn under 6 år eller personer som av medicinska skäl inte kan bära munskydd är befriade från kravet.
Se vad som gäller på de största flygplatserna vi trafikerar:
Här kan du se vad som gäller för inresa i EU-länder på Sweden Abroad och Re-Open EU.
Ombord på Novair
På våra Novair-flyg gäller följande:
Våra rutiner baseras på rekommendationerna från lokala myndigheter och EASA, den europeiska myndigheten för luftfartssäkerhet, och vi arbetar även nära våra flygplatspartners.
Vårt ständiga fokus är att ge en säker och trevlig resa. Under din resa med Novair möter du därför följande nya rutiner som finns till för din säkerhet:
Allmänna rutiner
- Alla flygplan blir städade och desinficerade enligt det regelverk som gäller för respektive flygplats och enligt de rekommendationer som EASA (European Union Aviation Safety Agency) anger.
- Vi utför inga tester när du kliver ombord, men som alltid - stanna hemma om du känner dig sjuk.
- Alla Novair flyg är utrustade med HEPA-filter som fångar upp till 99,97% av alla mikrofibrer (virus och bakterier). Luften ombord har en hög kvalitet då luften förnyas var 2-3 minut. Luften ombord på ett flygplan pressas dessutom ner på mot golvet vilket också bidrar till att begränsa eventuell smittspridning.
- Taxfree finns att förbeställa och förbetala här. Ingen taxfreeförsäljning kommer att ske ombord.
- För att undvika eventuell trängsel vid på- och avstigning, samt under flygningen, rekommenderar vi att passagerare checkar in det mesta bagaget. Handbagage skall placeras under sätet framför dig.
- Alla säten ombord går att boka. I tillägg gör vi allt vi kan för att hålla fysisk distansering ombord, vilket bl a gör att procedurerna vid ombordstigning och avstigning är lite ändrade. Var uppmärksam på markpersonalen och kabinpersonalens instruktioner.
- För allas trygghet ombord, ber vi dig att i möjligaste mån sitta på din plats under hela flygresan.
- När flyget har landat ber vi dig att sitta kvar på din plats tills kabinpersonalen ropar upp att det är avstigning för din rad.
Munskydd
- Kabinpersonalen kommer att använda munskydd som täcker mun och näsa under hela flygningen.
- Hos Novair är det tillsvidare ett krav på att även passagerarna använder munskydd som täcker mun och näsa. Undantaget är barn upp till 6 år. Observera att det är passagerarens ansvar att ta med munskydd. Utan munskydd kan du nekas ombordstigning.
Mat & dryck ombord
- När du reser med Novair har du möjlighet att förbeställa en varm måltid. Bröd samt kaffe och te serveras inte ombord.
- Vi erbjuder försäljning av snacks och kalla drycker ombord. På grund av rådande omständigheter kan sortimentet vara begränsat och variera beroende på avreseflygplats. Observera att vi endast accepterar kortbetalning ombord.
- När du äter och dricker är du välkommen att ta av munskyddet, så snart du ätit och druckit färdigt ska munskyddet sättas på igen.
Övriga flygbolag
För övriga flygbolag, klicka dig vidare här:
Testning av Covid-19 vid ankomst
Kanarieöarna
- Slumpmässiga testningar av kroppstemperatur kan förekomma vid ankomst.
- QR-kod krävs för inresa.
- Spaniens utländska hälsomyndighet använder sig av kameror som tar temperaturen på passagerare vid ankomst.
- Endast resenärer får vistas inne på flygplatsen, om assistans behövs tillåts icke resenärer att komma in.
Vi rekommenderar att du håller dig uppdaterad via information på Sweden Abroad.
Transfer
Apollos transferbuss tar dig tryggt, säkert och enkelt till och från ditt hotell. I Spanien har åtgärder införts som innebär att:
Kanarieöarna
- Alla bussar städas och desinfekteras enligt de nya lagarnas restriktioner.
- På samtliga bussar (privata och offentliga) och bilar så måste munskydd bäras när fordonet delas med personer man inte bor med.
- Väl ombord så får man inte byta plats, utan måste sitta ner på samma plats under hela resan. På vissa bussresor är platserna reserverade innan avresa.
- På bussar sker påstigning endast i bakre dörren.
Åtgärder i Spanien
Kanarieöarna
Särskilda restriktioner Fuerteventura till och med 18 februari 2021
- Begränsad rörelsefrihet utomhus, nattetid mellan kl. 23.00-06.00. (Läkarbesök, apoteksbesök samt ev. oförutsedda händelser av force majeure-karaktär undantagna.)
- Restauranger, barer, kaféer, terrasser etc. stänger senast kl. 23.00. Max 4 personer tillåts vid varje bord.
- Köpcentrum och butiker stänger senast kl. 23.00
- Kapaciteten i kollektivtrafiken reduceras med 50%.
Särskilda restriktioner Gran Canaria till och med 18 februari 2021
- Begränsad rörelsefrihet utomhus, nattetid mellan kl. 22.00-06.00. (Läkarbesök, apoteksbesök samt ev. oförutsedda händelser av force majeure-karaktär undantagna.)
- Restauranger, barer, kaféer, terrasser etc. stänger senast kl. 22.00. Max 4 personer tillåts vid varje bord och man får bara ta emot kunder utomhus.
- Köpcentrum och butiker stänger senast kl. 22.00
- Kapaciteten i kollektivtrafiken reduceras med 50%.
- Fysisk aktivitet förbjuds inomhus. Utomhus är det ok så länge det gäller individuell träning och att man kan hålla åtminstone två meters avstånd.
Social distansering
- Social distans på 1,5 m måste alltid hållas med ett minimum på 4 kvm per person på stränder och runt pooler.
- Det är förbjudet att ha sammankomster och fester på båtar där det inte är möjligt att hålla social distans.
- Samtliga fester, events och festivaler är inställda.
- I affärer och butiker har max antal person per yta begränsats till 75% av deras kapacitet, så att social distans på 1,5 m kan upprätthållas.
- Offentliga duschar får endast användas av en person åt gången.
- Solstolar måste hålla avstånd på 1,5 meter mellan varandra.
- Solstolar måste desinfekteras och städas mellan gäster. Användning av handduk av gäster är obligatoriskt.
- Rökning på offentliga platser är tillåtet om ett avstånd på minst 2 meter kan garanteras.
Munskydd
- Det är obligatorisk för alla över 6 år att bära munskydd på offentliga platser och områden som är öppna för allmänheten – både inomhus och utomhus. Detta är oavsett om social distans på 1,5 m hålls.
- Det är viktigt att munskyddet täcker både näsa och mun helt hela tiden.
- Munskydd är också obligatorisk på hotell och i lägenhetskomplex, restauranger, bar och café. Endast under tiden man äter eller dricker är det tillåtet att vistas utan munskydd.
- På stränder och runt pooler är det obligatoriskt att använda munskydd, endast undantag medan man badar eller är på en specifik plats utan att röra sig – detta är förutsatt att man fortfarande kan hålla social distans från personer som man inte bor med. Munskydd krävs dock när man kommer till/från stranden och poolen och när man rör sig inom området.
- Munskydd måste bäras på gym och på gruppträningspass inomhus.
- Munskydd skall bäras på bussar, båtar och i taxibilar. Hyr ni bil och alla passagerare delar boende behövs inte munskydd i bilen.
- Undantag från reglerna med munskydd:
- Munskydd behövs inte vid utövande av utomhusträning om social distans om minst 2 meter kan iakttas. Vid förflyttning till/från och inom träningsområdet krävs dock munskydd.
- Munskydd behövs inte vid vistelse utomhus, utom tätbefolkade områden där social distans om minst 1,5 meter kan iakttas
Restauranger, barer och caféer
- Restauranger och barer får inte välkomna nya gäster efter kl 00 och måste stänga senast kl 01.
- Menyer på restauranger och barer har blivit ersatta av QR koder.
- Rökning (tobak, samt även e-cigarettes) är förbjuden på samtliga restauranger, barer och caféer.
- Samtliga diskotek och nattklubbars inomhusavdelningar är stängda. Endast utomhusservering är tillåten och samtliga gäster måste sitta ner. Dansgolv är förbjudna. Max kapacitet är 75%.
Hyrbilar
- Hyrbilar desinfekteras och hyrs ut på rotation. Alltså den bilen som lämnas in senast, blir sedan den sista bilen som lånas ut igen.
Åtgärder på våra hotell
Många hotell kan ha faciliteter som är stängda pga rådande omständigheter. Exempelvis kan miniclub, gym och lekplatser vara stängda.
Incheckningsrutiner
- Hotellen har olika lösningar för hur incheckningen ska kunna gå smidigare och för att undvika köbildning. Till exempel ger vissa hotell kunder möjligheten att checka in online eller nattetid.
- Observera att väntetider för att få tillgång till rummet/lägenheten kan förekomma. För alla gästers säkerhet måste alla hotellrum/lägenheter var tomma i minst 4 timmar för vädring och städning. Detta betyder att utcheckning kan ske tidigare än normalt och incheckning senare än vanligt.
Städrutiner
- Städningen utökas före incheckning. Handsprit kommer att finnas tillgängligt på publika utrymmen, såsom reception och bord. Solstolar och parasoller kommer desinfekteras dagligen alternativt används engångsunderlag.
- Antalet städdagar på rummen/lägenheterna kan variera från hotell till hotell. Många hotell har reducerat antalet dagar som rummen/lägenheterna städas.
Hotellpersonal
- Samtliga hotell har en beredskapsplan för hantering av eventuell smitta på hotellen.
- Samtliga hotell måste genomföra special träning med personalen samt följa de nya lagarna angående städning och desinfektions rutiner.
Rengöring av pooler
- Poolerna rengörs som vanligt och desinficeras, precis som områdena runt poolerna städas regelbundet.
Avstånd solstolar & parasoll
- Vid pool och sandstrand kommer solstolar och parasoller ha 2-4 meters avstånd från varandra.
Restauranger
- Alla bufféer serveras bakom ett plexiglas eller i individuella portioner. På vissa restauranger serveras bufféer, samt dryck av hotellpersonalen. All personal kommer att bära munskydd.
- För restauranger och café så är munskydd obligatoriskt, förutom medan mat och dryck förtärs.
- Handsprit finns i samtliga entréer till restauranger, borden är minst 1,5 m från varandra, borden städas med desinfektion mellan varje sittning och lösa föremål som servetthållare och tandpetarhållare plockas bort.
- Max antal personer per bord när man sitter inomhus är 10 personer.
- På vissa hotell kan en eller flera restauranger vara stängda.
Sport och träning
För många av våra kunder är träningsmöjligheter på semestern en hög prioritet. Vi vill såklart att våra gäster ska fortsätta aktiveras och ha gott om möjligheter till träning. På våra Apollo Mondo-hotell och Apollo Sports-hotell gäller följande:
- I sommar kommer vi att genomföra alla gruppträningsaktiviteter utomhus.
- På Gran Canaria är max antal deltagare för gym och sportaktiviteter: inomhus 25 pers och utomhus 30 pers. All utrustning måste tvättas av och desinfekteras efter användning.
Club Polly & Mino – Apollos egen barnklubb
Vi vet att barnens upplevelse av semestern är det viktigaste för många av våra kunder. Därför kommer barnen fortfarande att kunna njuta av barnklubben med Polly & Mino på våra Apollo Mondo-hotell, med nedan vidtagna åtgärder:
- Alla aktiviteter för barn på våra Apollo Mondo-hotell utomlands kommer att genomföras utomhus.
- Aktiviteterna kommer att anpassas till de krav som ställs i landet.
- Alla ytor avsatta för barnklubbsaktiviteter kommer att rengöras grundligt, i enlighet med hotellens nya renlighetskrav.
Övrigt
- Rökning (tobak, samt även e-cigarettes) är förbjuden på hotellområdet.
- Underhållning kommer att hållas utomhus och med samtliga bärandes munskydd. Inget material kommer att delas ut mellan deltagare. Samma gäller för simbassänger.
- Stora samlingar ska undvikas och munskydd är obligatoriskt att användas både inomhus och utomhus.
Utflykter
För att garantera att du som resenär ska kunna upptäcka våra utflyktsmål på ett tryggt sätt följer vi alltid lokala myndigheters riktlinjer och rekommendationer. Därför har vi bland annat uppdaterat vårt utflyktsprogram och erbjuder nu fler utflykter utomhus samt har begränsat antalet deltagare per utflykt.
Här kan du läsa mer om vad som gäller på respektive resmål i Spanien:
Hela Spanien
- Alla gäster på en site eller attraktion måste följa samma riktning runt området för att undvika folksamling
- Munskydd är obligatoriskt på utflykter.
Teneriffa, Kanarieöarna
- Vissa nöjesparker är stängda pga nya lagliga restriktioner.
- På vandringsturer och andra utomhusaktiviteter, utanför bostadsområde, behövs inte munskydd användas under aktiviteten så länge 1,5 m social distans kan hållas mellan deltagarna.
- Max antal deltagare per guide är 55 personer. Men munskydd ska användas i både öppna och stängda offentliga platser.
- Guidade turer är tillåtna men inte med audio guider (hörlurar) och informationsmaterial i print.
- Båtutflykter får endast använda sin utomhusdel och endast till 75% av sin kapacitet.
Gran Canaria, Kanarieöarna
- Antalet deltagare per utflykt har minskats
- Audio guides, som desinfekteras mellan användning, uppmuntras att användas under guidade turer.
Om du blir sjuk
Spanien har infört egna förebyggande åtgärder med fokus på hälsa och hygien.
Om du får symtom på Covid-19 under din semester på Kanarieöarna ombeds du:
- Kontakta Apollos personal på resmålets servicetelefon
- Isolera dig på ditt boende och ring hälsomyndigheten på Kanarieöarna på telefonnummer 900112061 om du ringer från en spansk telefon. Ringer du från din egen mobiltelefon ringer du 112. Hälsomyndigheten hjälper dig med information om vilka lokala riktlinjer som gäller för dig och ditt resesällskap.
- Kontakta ditt försäkringsbolag.
Vid ett positivt testresultat behöver du isolera dig på ditt hotellrum under 10 dagar. Detta gäller även ditt resesällskap. Du kommer få daglig hjälp av den lokala sjukvården.
Vi rekommenderar alltid våra kunder att ha en reseförsäkring.
På Sweden Abroad och Re-open EUs hemsida kan du läsa mer om vad som gäller i Spanien.
Gällande covid-19-test vid ankomst till Sverige
Krav på negativt covid19-test vid inresa i Sverige
Regeringen har beslutat att det, från och med lördag den 6 februari och fram till och med den 31 mars 2021, är krav på att alla utländska medborgare ska uppvisa ett negativt covid-19-test vid inresa i Sverige. Covid-19-testet får inte vara äldre än 48 timmar. Tillhör du något av undantagen för testkrav som du kan läsa mer om här regeringens hemsida ska du kunna styrka detta vid incheckningen för hemresan. Vi rekommenderar att du tar ett antigentest innan hemresan om du inte har ett svenskt pass. Detta ordnar och bekostar du själv innan din hemresa.
Folkhälsomyndigheten rekommenderar att man tar ett test och även stannar i karantän i en vecka efter hemkomst. För mer information, se Folkhälsomyndighetens hemsida.
Apollo är det trygga valet
Vi gör alltid allt vi kan för du ska kunna boka och planera din semester, så enkelt och riskfritt som möjligt. Vi följer givetvis paketreselagen till punkt och pricka och har dessutom lagt till en mängd möjligheter för ett flexibelt resande, så att du och alla andra som reser med oss ska känna er helt trygga med att planera, boka och resa även 2021.
Här kan du läsa mer om varför Apollo är det trygga valet
Reseavrådan
Senaste nytt kring UD:s reseavrådan:
Rörande den avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder som beslutades den 14 mars 2020, och som sedermera har förlängts, beslutar UD följande:
1) För samtliga länder som inte omfattas av punkt 2 och punkt 3 nedan, förlängs avrådan från icke nödvändiga resor till och med den 15 april 2021.
2) UD har i tidigare beslut hävt avrådan från icke nödvändiga resor till: Andorra, Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, San Marino, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten och Österrike. Dessa länder är fortsatt undantagna från avrådan från icke nödvändiga resor.
3) Tidigare beslut om att återinföra avrådan från icke nödvändiga resor till Storbritannien och Nordirland samt Norge gäller tills vidare.
Information till dig som har en resa bokad med avresa från Köpenhamn:
Danska utrikesministeriet avråder tillsvidare från alla icke nödvändiga resor. Berörda kunder kontaktas 14 dagar före planerad avresa om avrådan ligger kvar vid den tidpunkten och erbjuds av eller ombokning.

När du bokar en charterresa med Apollo kan vara säker på att få en trygg resa!
Se villkor här