Bra att veta om hotell

Bra att veta om hotell

Här har vi samlat det som generellt är bra att veta om våra hotell. Läs mer om in- och utcheckning, måltider på hotellet, tillgång till wifi, information om pooler och mycket mer.

Avstånd

Angivna avstånd i hotellfakta är till den närmaste badbara stranden och det närmaste lokala centrumet, inte nödvändigtvis det största eller bästa på resmålet. Samtliga avstånd mäts från hotellets tomtgräns. 

Dubbelrum/Enkelrum

Dubbelrum

Med dubbelrum avses ett rum för två personer med två separata sängar, dubbelsäng eller en grand-lit (smalare än en vanlig dubbelsäng). 

Enkelrum/rum för eget bruk

De flesta hotell har endast ett litet antal enkelrum, vilka därför kan bli förhållandevis dyra. Enkelrummens storlek, standard och placering kan ibland vara sämre än dubbelrummens. Under vissa perioder kan dubbelrum eller lägenheter för eget bruk erbjudas. Observera att man då måste betala ett enkelrumstillägg/tombäddstillägg. 

 

Interiörbilder av rummen

  • De interiörbilder du hittar i våra hotellbeskrivningar är typexempel. Avloppsrören i badrummen är ofta mycket smala. På många hotell, särskilt i Grekland, ombeds du därför att lägga pappret i en speciell behållare bredvid toaletten. Halkskydd och duschdraperier saknas i allmänhet. Både totalyta och planlösning kan variera mellan lägenheterna på ett och samma lägenhetshotell.
  • Observera att utformningen och rumsdispositionen kan variera kraftigt mellan olika resmål och anläggningar, allt ifrån mycket enkelt till mer traditionellt utrustade. Om det finns minibar kan man inte räkna med att använda denna som kylskåp.
  • Bilderna är ibland tagna med s k vidvinkelobjektiv vilket gör att hotell, pooler och rum kan framstå som större än i verkligheten. Tänk på att hotellen har rum även åt andra håll än vad som framgår av bilden och att alla rum inte ser likadana ut eller är lika stora. Vissa hotell har också fler byggnader än den/de som syns på bilden. Har du något att påpeka eller om du har funnit ett sakfel på hemsidan, ber vi dig mejla till [email protected]

Bilder

Interiörbilder

De interiörbilder du hittar i våra hotellbeskrivningar är typexempel. Både totalyta och planlösning kan variera mellan lägenheterna på ett och samma lägenhetshotell.

Observera att utformningen och rumsdispositionen kan variera kraftigt mellan olika resmål och anläggningar, allt ifrån mycket enkelt till mer traditionellt utrustade. Om det finns minibar kan man inte räkna med att använda denna som kylskåp.

Bilderna är ibland tagna med s k vidvinkelobjektiv vilket gör att hotell, pooler och rum kan framstå som större än i verkligheten. Tänk på att hotellen har rum även åt andra håll än vad som framgår av bilden och att alla rum inte ser likadana ut eller är lika stora. Vissa hotell har också fler byggnader än den/de som syns på bilden. Har du något att påpeka eller om du har funnit ett sakfel på hemsidan, ber vi dig mejla till [email protected]

Klassificering/Kategorisering

Alla hotell som ingår i vårt charterprogram har vi gett en egen klassificering som består av ett antal solar som vi hoppas ska kunna hjälpa dig finna den standard du önskar. Klassificeringen är vår egen och specifik för varje ort och land med utgångspunkt för traditioner och struktur. Därför är det svårt att jämföra klassificeringar mellan olika länder. När du själv bokar ditt hotell och väljer avresedatum och reslängd, använder vi hotellets egen klassificering. 
 

Vår egen klassificering

Två solar motsvarar resmålets enklaste inkvartering i vårt program. Ett plus visar att ett hotell är något bättre än genomsnittet för sin kategori. I bedömningen tar vi hänsyn till vilka faciliteter hotellet eller lägenhetshotellet erbjuder utöver rumsstandarden. Ett hotell med vanliga mellanklassrum markeras med ett plus om hotellet t ex har pool, trädgård eller tennisbana. För lägenhetsalternativ som inte erbjuder faciliteter i form av t ex restaurang och pool, baseras bedömningen på lägenhetens standard och utrustning.

Bilder av hotell

Bilderna är ibland tagna med s k vidvinkelobjektiv vilket gör att hotell, pooler och rum kan framstå som större än i verkligheten. Tänk på att hotellen har rum även åt andra håll än vad som framgår av bilden och att alla rum inte ser likadana ut eller är lika stora. Vissa hotell har också fler byggnader än den/de som syns på bilden. Har du något att påpeka eller om du har funnit ett sakfel här på webben, ber vi dig mejla till [email protected].

Rumskategorisering

Observera att hotellen kan ha andra rumstyper än vad vi erbjuder. Observera också att samma rum kan kallas en sak på vår hemsida och något annat på hotellets hemsida. 

Hotellregler

In- och utcheckning

Enligt internationella hotellbestämmelser sker gästbyte kl 12.00 men ibland även tidigare. Därefter måste städerskorna få en chans att iordningställa rummen. Detta gäller även om du avreser på kvällen eller natten. På avresedagen kan hotellet, i mån av tillgång, erbjuda ett gemensamt rum för ombyte, vila och dusch, till de hemresande resenärerna. 

Ibland måste du själv ta ansvar för ditt bagage. Enligt samma regler kan inte ankommande gäster förvänta sig att få tillgång till sitt rum förrän kl 15.00 på ankomstdagen. Detta gäller även gäster som anländer till sin destination på natten eller tidigt på morgonen.

Egen mat och dryck

På många hotell är det inte tillåtet att ta med mat och dryck som köpts utanför hotellområdet. Om det finns en minibar i rummet / lägenheten, kan du oftast inte använda det som ett kylskåp för egen mat och dryck.

Tider och besök

Det kan även finnas regler för när det ska vara tyst och lugnt på hotellet, och det kan finnas särskilda bestämmelser om besök av gäster som inte bor på hotellet.

Lägenheter

Lägenheterna är inte lika välutrustade som våra bostäder hemma. De utrustas normalt efter antalet ordinarie bäddar både vad gäller möblemang och husgeråd. Det är i allmänhet ovanligt att lägenheterna är utrustade med vad vi kallar vardagsrumsmöbler. Lakan och handdukar finns alltid att tillgå.

Köket lämpar sig i regel bara för enklare matlagning. Lägenheter som beskrivs ha enkel köksutrustning uppfyller respektive lands turistorganisations minimikrav, vilket innebär: ett glas, en kopp, en tallrik, en uppsättning bestick per person samt en kastrull, en stekpanna och en liten kaffepanna. Vissa lägenheter har en något utökad köksutrustning. Osthyvel, potatisskalare och kaffekokare hittar du dock endast i undantagsfall. Förbrukningsvaror som t ex rengöringsmedel, diskborste, toalettpapper och disktrasa ingår inte i resans pris.

  • Enrumslägenheterna är ofta små till ytan och består av ett kombinerat sov- och vardagsrum (ibland endast ett normalt hotellrum) med pentrydel. Matplatsen finns ibland på balkong eller terrass.

 

  • Tvårumslägenheterna består oftast av ett sovrum och ett kök eller ett sovrum och ett kombinerat vardagsrum/ kök. Matplatsen finns ibland på balkongen/ terrassen. Vissa lägenheter har två separata sovrum och kombinerat kök och hall med matplats på balkong eller terrass.

 

  • Trerumslägenheterna kan vara av varierande storlek och utformning. Några vanliga typer är: två separata sovrum, kombinerat vardagsrum med extrabädd och kök. Matplats antingen i vardagsrum eller på balkong/terrass. Tre separata sovrum, varav ett med kombinerat kök. Även andra lösningar kan förekomma.

Överbokning och byte av hotell

Överbokning 

Trots att vi har fasta kontrakt med våra hotellpartners kan det hända att hotellen blir överbokade, det vill säga att hotellet hyrt ut fler rum än de egentligen har. Detta kan innebära att vi måste flytta dig till ett annat hotell, vår praxis är då att i bästa möjliga mån får inkvartering på ett hotell av samma standard och läge. Om vi får information om överbokning innan resan startar för du besked på förhand, sker överbokningen nära din avresa blir du informerad av våra reseledare vid ankomst. 

Byte av hotell

Väljer man att byta hotell under resan måste man vanligtvis betala en avbeställningsavgift för hotellet man flyttar ifrån, och prisdifferensen på det nya hotellet. Detta betalas direkt på resmålet, det är inte alltid möjligt att byta hotell under resan då detta beror på ledig kapacitet. 

 

Uteplats och utsikt

Vilken uteplats rummet eller lägenheten har anges i hotellbeskrivningen och på din bokningsbekräftelse. Vissa rum och lägenheter saknar uteplats, även detta framgår av hotellbeskrivningen och bokningsbekräftelsen. På vissa hotell och lägenhetshotell är det möjligt att boka en särskild utsikt som till exempel havsutsikt, delvis havsutsikt eller utsikt mot poolen.

Pool och Gym

Pool

Pooler i medelhavsområdet är sällan uppvärmda. Uppvärmda pooler håller i regel en vattentemperatur på ca 22 grader eller mer men kan förlora några grader på kvällar, nätter, morgnar och vid dåligt väder. 

Apollo rekommenderar alla barnfamiljer att ta med och använda badblöjor till små barn vid bad i pool. 

Badvakt saknas i regel på hotellen. 

Gym

Träningsrum/gym kan variera i storlek och utrustning, och kan oftast inte jämföras med ett vanligt gym.

Sängar

Storlek på sängen 

De ordinarie bäddarna i rummen/lägenheterna är antingen två separata sängar, en dubbelsäng eller en grand-lit (smalare än en vanlig dubbelsäng)

Extrabäddsrabatter för barn och vuxna

För det mesta går det alldeles utmärkt att sätta in en extrasäng på rummet. Extrabädden består oftast av en bäddbar soffa/fåtölj, vilket innebär en lägre komfort än en ordinarie säng. Rum och lägenheter är dessutom planerade för två personer, så du bör räkna med minskat utrymme med en extrasäng på plats. Men eftersom det är en enklare sängtyp får du också rabatt!

På en del hotell finns bara extrasängar för barn och på vissa hotell får barn dela säng med föräldrarna. Hör med oss vad som gäller på ditt hotell och om det finns möjlighet till annan typ av säng. Och boka i tid, då antalet sängar är begränsat. Tänk på att bäddmadrass saknas i regel i såväl ordinarie sängar som i extrasängar utomlands.

Sulky och spjälsäng på våra utvalda hotell för barnfamiljer

På alla våra utvalda hotell för barnfamiljer erbjuder vi uthyrning av sulky och spjälsäng som tillval för barn under 2 år. Kostnad för en sulky är 200 SEK per vecka och för en spjälsäng 105 SEK per vecka.

Så här bokar du:
Du bokar en sulky eller spjälsäng i bokningsdialogens fjärde steg på apollo.se, under "Boka & avboka tillval". För att vi skall kunna hantera ditt önskemål är det viktigt att detta bokas innan avresa. En deposition för sulkyn på 50 EURO eller motsvarande betalas på plats på resmålet. Reparation av eventuella skador som uppkommer på sulkyn bekostas av kunden. All hantering gällande deposition och eventuella kostnader för reparation sköts nere på resmålet.

Spjälsäng på övriga hotell

På våra andra hotell bokas och betalas spjälsäng direkt på hotellet på resmålet, vilket ligger utanför vår regi. Tänk på att standardkraven är lägre än i Sverige. Observera också att vi inte kan garantera spjälsäng på plats. Säg till vid bokningen om du har önskemål om spjälsäng, så vidareförmedlar vi det till hotellet. De hjälper dig sedan i mån av tillgång.

Turist-, miljö- och övernattningsskatt? 

Dessa typer av skatter är ofrånkomliga för besökare och bestämda av vissa länder av olika anledningar. Avgiften tas ut av lokala myndigheter, är personlig och betalas alltid på destinationen i samband med vistelsen. Skatten är personlig och varierar beroende på faktorer som antal hotellnätter, beroende på inkvarteringens standard och destination. Viktigt att notera är att transaktionen inte kan på något sätt gå igenom Apollo eller något som går att förhandla bort. Skatterna kan förändras med kort varsel och utan förvarning.

Vatten, värme, el och luftkonditionering

Ransonering av vatten kan förekomma på de flesta resmål. Det är vanligt att vatten värms upp av solfångare på taket, vilket medför att vattnet inte blir lika varmt vid dåligt väder och under tider då många av hotellets gäster duschar samtidigt. Observera att elavbrott, olje- och vattenbrist samt brist på varmvatten kan förekomma.

Uppvärmning av hotell med centralvärme sker normalt vid behov. Luftkonditionering finns på vissa hotell, ibland med individuellt reglage. Vissa hotell tar ut en avgift för luftkonditionering som betalas lokalt på plats, se under respektive hotellbeskrivning. Luftkonditioneringen är ibland endast påkopplad några timmar/dygn. Under för- och eftersäsong är den sällan påkopplad. Med hänsyn till miljön – tänk på energiåtgången!

Städning

Städning kan ske antingen på förmiddagen eller eftermiddagen. Antalet städdagar för våra lägenhetsanläggningar hittar du i hotellbeskrivningen. I den normala städningen av ett hotellrum eller lägenhet ingår en allmän rengöring. Städerskan sopar eller torkar golvet, dammar av bordsytor, rengör helt eller delvis badrummet, tar bort skräp och bäddar sängarna. Byte av lakan och handdukar sker i regel en eller två gånger i veckan på mellanklasshotell inklusive vid ankomsten.

Om du bor i lägenhet ansvarar du själv för diskning och rengöring av köksutrymmet, ibland också för soptömning. Städning före ankomst ingår i det angivna antalet städdagar som omnämns vid hotellpresentationen. Städning inkluderas inte vid ospecificerade resor. Läs mer om städning under resevillkoren.

Värdesaker och pengar

På de flesta av våra hotell och på en del lägenhetsalternativ finns förvaringsboxar för värdesaker och pengar. Se mer information under fliken "fakta" för respektive hotell. Vi rekommenderar dig att hyra en deponeringsbox under din vistelse på resmålet. Vissa hotell tar ut en avgift för deponering som betalas lokalt på plats. Kontakta vår reseledning för information om närmaste deponeringsmöjlighet om du bor på ett hotell/lägenhetsalternativ där de ej kan erbjuda värdeförvaring. Tänk på att hem/reseförsäkringen har en övre gräns för ersättning av kontanter vid ev. stöld.

Se över ditt försäkringsskydd innan du reser. Information om Apollos reseförsäkring hittar du här!

Rökning

Flera länder har infört rökförbud, detta betyder bland annat att det inte är tillåtet att röka på offentliga platser som restauranger, kaféer och likande. Dom allra flesta hotell tillåter inte att man röker på rummet/lägenheten med undantag för balkongen/terrassen där det som regler är tillåtet att röka. Hotellen har olika praxis när det gäller rökning i allmänna områden ute och inne, fråga i receptionen vad som gäller på ditt hotell. Reagerar man, eller är allergisk, är man själv ansvarig när man väljer hotell, undersök därför detta vid beställning. 

Wifi / internet på hotellet

Många av våra hotell erbjuder i dag internet via kabel eller wifi, men du kan inte räkna med att uppkopplingen ska vara lika snabb och stabil som den man är van vid hemifrån. Det är oftast många på samma nätverk och förbindelsen ska täcka ett stort område. Apollo tar inte ansvar för kvaliteten på hotellens internet/wifi.