Vanliga frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som vi får av våra resenärer. Vi har också samlat mycket nyttig information på våra sidor om Bra att veta inför resan. Hoppa ner till respektive avsnitt på denna sida:

Biljetter och bokning

Jag har inte fått min biljett, hur får jag en ny?
Du kan själv beställa eller hämta en ny biljett via Min bokning.

Jag har tappat bort min biljett, hur får jag en ny?
Du kan själv beställa eller hämta en ny biljett på Min bokning.

Hur använder jag kampanjkoden?
Kampanjkoder gäller nybokningar på namngivna hotell till ordinarie pris, går ej att kombinera med andra erbjudanden. Koden läggs in i bokningens steg 3 och rabatten syns först i steg 5.

Varför fungerar inte min kampanjkod?
Våra erbjudanden har ofta olika villkor och giltighetstider. Kontrollera gärna villkoren och giltighetstider för den aktuella kampanjen och kampanjkoden.

Kan jag få en offert/prisförslag på en resa?
Är ni fler än nio personer som reser i en grupp kan du skicka in en offertförfrågan eller kontakta vår avdelning för Grupp- och konferensresor. Är ni ett mindre sällskap kan du kontakta vår kundservice för att få hjälp.

Kan ni hjälpa till med tips på vart jag skall resa?
Världen är stor och det finns mycket att uppleva. Här kan du få en dos skön reseinspiration.

Jag behöver ett förseningsintyg, hur får jag det?
Här kan du hämta/ladda ner förseningsintyg.

Till toppen av sidan.

Flygplats och flygresa

Får man platser bredvid varandra om man står på samma bokningsnummer?
Nej, finns ingen garanti för det. Platsbokning möjlig på vissa flygningar.

Vad gäller för bokning av specialkost och kring allergier för de olika flygbolagen?
Här kan du läsa mer om bestämmelser för respektive flygbolag.

Vilken terminal avgår flyget från?
www.swedavia.se finns exakt information om vad som gäller för olika flygplatser.

Vilken tid gäller för incheckning?
Tiderna skiljer sig åt beroende på om det är charterflyg eller reguljärflyg. Läs mer om incheckning och om flygbolag som vi samarbetar med.

Hur packar man mediciner och behövs intyg?
www.swedavia.se kan du läsa mer om bestämmelser för olika flygplatser, till exempel Stockholm Arlanda, Göteborg Landvetter och Malmö Airport.

Hur mycket bagage får man ta med sig?
Mängden bagage som du får ha med dig på flygresan är olika, beroende på flygbolag. Här har vi samlat information om bagagevikt för olika flygbolag.

Till toppen av sidan.

Pass och visum

All information har vi samlat på sidan om Pass och visum.

Reser du till Kuba?
Då måste du registrera dina personuppgifter senast 14 dagar innan avresa. Läs mer och registrera dig här för Kuba.

Är det olika biljetter för charterresor och resor med reguljärflyg?
Ja.

När får jag min pappersbiljett?
Ca 14 dagar innan avresa.

När får jag min elektroniska biljett?
Ca 14 dagar innan avresa.

Går det att resa med endast ID-kort till Apollos olika resmål?
Nej. Se regler och rekommendationer om pass och visum.

Vad gäller för resenärer under 18 år?
Se vad som gäller för resenärer under 18 år. Här kan du hämta intyg för minderåriga (pdf).

Till toppen av sidan.

På resmålet och hotellet

Kan jag boka en utflykt med er på resmålet?
Ja. Precis vilka utflykter som erbjuds på resmålet hittar du under fliken ”Utflykter” på respektive resmåls presentationssida. Här kan du läsa generell information om våra utflykter.

Vad kostar en utflykt?
Priserna på utflykterna skiljer sig åt. Exakt pris fås vid bokningstillfället.

Hur går transfern till och vilka tider gäller vid kombinationsresor och resmål med båttransfer?
Läs mer om transfer här.

Jag behöver mer information om ett hotell eller resmål, hur får jag det?
På de flesta av våra hotell kan du läsa omdömen från tidigare Apollogäster, och även ställa en fråga till en tidigare gäst.

Till toppen av sidan.

Resor som du paketerar själv

Hur kan jag betala min resa?
Du kan betala med bank- eller kreditkort eller internetbank.

Kan jag dela upp min betalning?
Det är inte möjligt att dela upp betalningen för resor som du paketerar själv.

När får jag min biljett?
När du bokar din resa får du ett mejl som heter Dina resedokument. Detta dokument är din biljett och ska tillsammans med din bokningsbekräftelse skrivas ut och tas med på resan.

Hur gör jag om jag vill avboka min resa?
Om du måste avboka din resa, kontakta oss på 0771-37 37 37 eller på flex@apollo.se.

Hur fungerar avbeställningsförsäkringen?
När du bokar din resa kan du lägga till en avbeställningsförsäkring. Försäkringen tillhandahålls av försäkringsbolaget Gouda.

Kan jag boka om min resa?
Resor som du paketerar själv är inte ombokningsbara. I vissa fall kan det dock vara möjligt att boka om din resa till en extra kostnad. Kontakta oss på 0771-37 37 37 eller flex@apollo.se, så undersöker vi om det är möjligt att boka om din resa och vad kostnaden blir.

Vilken tid gäller för incheckning?
Det varierar beroende på vilket flygbolag du reser med. Vi rekommenderar att du är på flygplatsen två timmar innan avresa.

Hur mycket bagage får jag ta med mig?
Mängden bagage som du får ha med dig på flygresan är olika, beroende på flygbolag. Läs mer om bagagevikt för olika flygbolag.

Till toppen av sidan.

Kontakta oss

Hittar du inte svaret på din fråga här finns mer nyttig information under Bra att veta inför resan, och du kan också kontakta oss för hjälp.